Taller CROMA Escola Pau Casals

El programa CROMA 2.0 és una iniciativa de la FAS (Fundació Autònoma Solidària), que promou la vinculació de la UAB amb centres de primària del Vallès Occidental amb presència d’alumnat en risc d’exclusió social.

Posen en contacte estudiants de la UAB amb els infants dels centres educatius. La tasca principal dels estudiants és acompanyar i donar suport educatiu i emocional a aquests infants, que, per les seves circumstàncies socioeconòmiques i personals, tenen dificultats a l’hora d’aconseguir trajectòries d’èxit escolar.

CROMA és Cohesió, Referent, Oportunitat, Motivació i Autonomia.

La finalitat dels tallers de suport educatiu és la de promoure la vinculació de la universitat amb les escoles de primària per incrementar l’interès per l’aprenentatge dels infants. Es tracta de treballar per la promoció de l’educació formal i la continuïtat educativa dels infants mitjançant l’acompanyament de voluntariat universitari.

Els objectius:

• Promoure l’interès per l’aprenentatge (curiositat, experimentació…)
  • Adquirir hàbits d’organització i estudi.
  • Promoure l’ús de la llengua catalana
  • Treballar les habilitats socials: relació entre iguals, gestió de conflictes, cooperació, respecte cap els altres i treball en equip.
  • Treballar les habilitats emocionals: reconeixement, gestió i acceptació de les pròpies emocions i les dels companys i companyes.
  • Promoure vincles entre Universitat i Escola.

Els tallers CROMA 2.0

Els tallers de suport a l’aprenentatge van dirigits a infants que estan cursant 5è i 6è de primària (d’entre 10 i 12 anys) i s’entenen com un entorn de treball relaxat i diferenciat de l’aula ordinària que afavoreix una bona integració, actitud i motivació dels infants.

Les activitats principals dels tallers es divideixen en tres trimestres. Durant el primer trimestre, es destinen les sessions a treballar la dinàmica de grup, a partir d’activitats que reforcin l’autoestima, la cohesió del grup d’infants, el respecte i la valoració de la diversitat de personalitats, el treball cooperatiu, el debat, l’expressió, l’escola activa i la participació individual i grupal. L’objectiu és crear un espai de treball òptim, on es valori la diversitat dels membres del grup en tant que potencial per treballar en equip i aconseguir de manera conjunta els resultats desitjats.

Durant el segon i tercer trimestre, a partir de la col·laboració d’equips de recerca i investigadors de la UAB, s’inicien petits projectes vinculats a l’àmbit de les ciències experimentals i a l’àmbit artístic, humanístic i social. Es fan dos projectes durant el segon trimestre i dos més el tercer; cada trimestre se’n fa un de cada àmbit.

De manera transversal es treballen, durant tot el curs, hàbits d’organització i planificació de tasques, i es dona suport en la resolució de dubtes en l’aprenentatge, per tal que adquireixin eines i estratègies que afavoreixin l’autonomia.

Escoles
L’activitat es duu a terme a sis municipis del Vallès Occidental: Barberà, Cerdanyola, Montcada i Reixac, Rubí, Sabadell i Terrassa. En total, el CROMA està present a 20 escoles i s’atenen un total de 240 infants de primària. La previsió és que cada curs hi participin més de trenta estudiants universitaris/es: 10 becaris/es dinamitzadors, 1 becari/a de suport i 20 estudiants voluntaris/es.

La visita a la UAB és l’activitat de cloenda del CROMA 2.0 que ofereix la possibilitat de conèixer el Campus a tots els infants participants al programa de la mà de l’alumnat universitari referent. Es tracta d’un dia especial en què els nois i noies no participen en la classe ordinària, sinó que visiten la universitat on, conjuntament amb la resta d’infants d’altres centres i municipis, poden conèixer què és una universitat jugant i aprenent.