Padrins

És una activitat que es realitza entre l’alumnat de 5è i de P5. Cada un dels i de les alumnes de 5è apadrina un nen o una nena de P5, aquest serà el fillol o la fillola.

Es troben una tarda a la setmana.

Abans de començar les sessions de Padrins, es realitzen tres sessions de coneixença entre l’alumnat de P5 i de 5è. D’aquesta manera es trien entre ells i elles.

Sessions prèvies:

– Joc lliure al pati
– Lectura lliure al pati i/o a les aules
– Tria de parelles

Ritual d’inici

Signatura de compromís, contracte d’apadrinament i sessió de fotos de les parelles. Carnet de padrí i fillol.
Per acabar cada una de les sessions, es farà de diverses maneres, depenent de l’activitat en si: escriure paraules, fer un dibuix, explicar com ha anat la sessió, etc.

Estructura de la sessió de lectura:

– Els padrins van a les aules de P-5 a recollir la meitat dels fillols. Aquests realitzaran l’activitat a les aules de 5è. L’altra meitat de padrins i fillols realitzarà l’activitat a les aules de P-5.

– Les tutores i els tutors presenten l’activitat a les respectives aules.

– Les activitats que es duran a terme seran diverses: lectura per parelles, explicació de contes per part dels padrins als fillols, inventar un conte pel fillol, inventar un conte entre els dos, jocs de relacionar imatge amb paraula, jocs de picar síl·labes, capsa de lletres, jocs de buscar sons, etc.

– Es reserva una estona de 10-15’ cap al final de la sessió per activitat lliure a triar.

Les parelles de padrins i fillols tenen molt bona relació entre ells i això fa que tinguin ganes de veure’s i les activitats proposades es realitzin de forma agradable.

A part de les activitats de lectura també comparteixen altres moments: realitzen conjuntament una mona per Pasqua, elaboren la sardina junts, els grans acompanyen els petits quan van al teatre municipal, estan junts a les festes de l’escola, etc.

Els padrins, voluntàriament, s’interessen en preparar activitats de lectura per als seus fillols i filloles. Tenen un llibre de seguiment per tal d’anotar com ha anat la sessió i com s’han sentit (veure annex).

Ritual de tancament

Abans d’acabar el curs, es fa una sortida conjunta de comiat. Per ex. Van junts a berenar a una placeta que hi ha a prop de l’escola. Els fillols preparen un regal pels padrins i els padrins també preparen un regal pel seu fillol o fillola.

Els mestres preparen una enquesta de valoració pels padrins i pels fillols.

El curs següent, són els fillols qui acompanyen als padrins en el seu comiat de l’escola. L´últim dia de curs es celebra el comiat de l’alumnat de 6è. S’organitzen diferents accions. Una d’elles és que els fillols pugen a les aules a buscar els padrins. Els fan entrega del birret i els acompanyen durant tot l’acte.