Som Escola Sentinella

Aquest curs tenim la sort de ser una de les 23 escoles sentinella existents arreu de Catalunya. El projecte pretén, entre altres, monitorar l’evolució de la covid als centres participants, tot creant coneixement científic, per més tard fer propostes que puguin estendre’s a altres centres. Més concretament, els objectius del programa són:

• Descriure i monitorar els coneixement, actituds i conductes en relació a la infecció i la prevenció de la COVID-19 de l’alumnat i el personal docent i no docent.
  • Descriure l’impacte social, econòmic i en salut física i mental de la pandèmia de la COVID-19 en les persones participants.
  • Avaluar les condicions estructurals i ambientals dels centres educatius.
  • Descriure i monitorar la dinàmica de la infecció per SARS-CoV-2 i els seus determinants de transmissió individuals, ambientals i estructurals en l’àmbit escolar.
  • Pilotar estratègies de cribratge no invasives que facilitin la detecció precoç de possibles casos.
  • Elaborar propostes de millora de les intervencions de prevenció de la COVID-19 amb i per a la comunitat educativa.

El projecte integra diferents vessants que lideren equips i institucions diverses de reconegut prestigi, sempre emmarcades en la col·laboració entre els Departaments d’Educació i Salut. El projecte interpel·la a tota la comunitat educativa (infants, famílies, personal docent i no docent), amb la idea que cada membre aporti el coneixement específic propi i ofereixi globalitat, validesa i significativitat a l’estudi.

Actualment s’estan duent a terme dues línies de treball:

• l’avaluació ambiental, monitorant la concentració de CO2 amb uns aparells específics situats a les aules (factor clau en la propagació dels virus aeris)
  • l’avaluació inicial sobre coneixements, actituds i conductes envers la covid i l’impacte de la pandèmia a nivell de salut mental mitjançant enquestes a tota la comunitat

Properament, els estudiants de cicle superior participaran activament en el projecte com a co-investigadors/es mitjançant diferents metodologies col·laboratives per contribuir a la definició de millores en les intervencions de prevenció elaborades per i amb la comunitat educativa. En tot moment, les dades corresponents a les escoles, a l’alumnat i al personal docent de les escoles seran confidencials, substituint les dades personals per un codi que permeti analitzar les dades de manera anònima.

Esperem ser d’utilitat en la creació de coneixement científic. En qualsevol cas, formar-ne part i participar activament en el projecte brinda als infants una gran oportunitat d’aprenentatge en una àrea, la científica, de gran interès curricular i educatiu.