Família-Escola

Una bona comunicació en l’entorn familiar va molt més enllà del fet d’intercanviar informacions; de fet, té molt a veure amb la vessant emocional. Les relacions FAMÍLIA- ESCOLA es veuen enfortides quan som capaços de compartir els nostres estats d’ànim, sentiments, vivències o punts de vista.

Les activitats de cohesió entre mestres i famílies permeten tenir una relació fluida i compartir aprenentatges. Ahir un grup de mares vam ensenyar als mestres de l’escola com fer pastes tradicionals de la nostra cultura i després vam fer la xerrada tot prenent un te. 

 

FAMÍLIES

En primer lloc, pares i mares heu de garantir l’assistència diària dels fills al centre escolar en unes bones condicions d’alimentació, descans i salut, procurant que tinguin una actitud positiva, respectuosa i responsable.

És important assenyalar que fer el seguiment i l’acompanyament del procés escolar dels fills no vol dir assumir tasques que no us són pròpies, com fer-los els deures. Un bon acompanyament implica interessar-vos pel que fan a l’escola, ajudar-los a organitzar el seu temps, assegurar-se que fan els deures, reforçar els continguts escolars, aplicar a casa el que van aprenent i garantir-los un temps de descans i oci.

D’altra banda, la família ha de potenciar en els fills l’autoconeixement, l’autoestima, la capacitat d’autonomia, el valor de l’esforç i la responsabilitat.

Per realitzar un bon seguiment i acompanyament escolar és necessari que la família i l’escola treballeu conjuntament, des de la confiança, amb coherència i coordinació, de manera que allò que es diu a l’escola ho reforceu des de casa, i a l’inrevés.

En general, per fer un seguiment escolar adequat dels vostres fills i treballar per aconseguir l’èxit escolar és convenient tenir en compte el següent:

  • Tingueu una bona comunicació amb el centre educatiu i actueu de manera coherent i coordinada.
  • Parleu amb respecte dels docents davant dels fills, i adreceu-vos al centre per fer-los arribar els vostres neguits.
  • Feu-los pensar en la importància de la tasca dels mestres i professors.
  • Feu-los reflexionar sobre la necessitat de tenir una actitud positiva a l’aula i davant dels aprenentatges.
  • Disposeu d’un lloc per estudiar a casa que reuneixi unes condicions mínimes: espai ben il·luminat, sense sorolls ni objectes que els puguin distreure. També poden ser molt útils espais públics com les biblioteques o els punts de trobada municipal per a joves.
  • Ajudeu-los a marcar-se objectius clars a curt, mig i llarg termini, i a planificar-se per aconseguir-los.
  • Superviseu les tasques escolars que han de fer a casa i marqueu horaris i rutines perquè les puguin fer.
  • Valoreu l’esforç, la constància, la dedicació i el progrés dels vostres fills.
  • No us alarmeu si suspenen algun examen; ajudeu-los a analitzar el per què i preneu-vos-ho com a una oportunitat per a millorar.
  • Sigueu exigents amb les seves responsabilitats escolars diàries i, si cal, marqueu normes per aconseguir-ho.
  • Apliqueu els aprenentatges que fan a l’escola en les tasques diàries de casa.
  • Animeu-los a fer activitats que reforcin els aprenentatges que estan fent (lectura, escriptura, càlcul mental, memòria, lògica, relació…).
  • Interesseu-vos per quins projectes fan, les sortides que tenen, els exàmens previstos, els resultats que obtenen, les dificultats amb què es troben; així donaran més valor a allò que fan a l’escola.
  • Interesseu-vos per les seves relacions amb els companys de classe, els docents i la resta de personal que treballa al centre.
  • Poseu llibres al seu abast i ajudeu-los a planificar el temps per gaudir de la lectura.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>