Curs estructurat a Finlàndia

En aquest article us fem un tastet del que ha estat la primera mobilitat del programa Erasmus+ a Finlàndia.

Vam fer un curs per conèixer el sistema educatiu finlandès i veure de primera mà com son les polítiques educatives, així com els principis pedagògics que regeixen en un dels sistemes educatius amb millors resultats del món.

També vam visitar una escola de primària i un institut de secundària, vam fer un recorregut per les instal·lacions i vam poder parlar amb algunes mestres i alumnes dels propis centres.

En línies generals, aquestes són algunes de les idees clau que podem extreure de la nostra experiència en aquesta primera mobilitat Erasmus+ a Helsinki, Finlàndia:

• L’educació és un sector amb molt de prestigi social. L’accés al grau de magisteri és un dels més complicats de tots. El professorat doncs, és molt respectat i valorat entre tota la comunitat educativa.
  • Tota l’educació és gratuïta, des d’educació infantil fins a la universitat, la qual cosa afavoreix l’equitat per a tot l’alumnat.
  • Hi ha molta confiança a nivell social, entre les persones i en els professors. L’autonomia de treball també és un factor molt rellevant i es dona molta llibertat pedagògica a escoles i mestres, així com després també de cara a l’estudiant.
  • La inversió en educació pràcticament triplica la que tenim a Espanya, la qual cosa es tradueix en més recursos materials i humans per garantir un ensenyament de qualitat.
  • No hi ha proves de nivell fins a l’últim curs de l’etapa de primària. L’avaluació és constant i amb l’objectiu de millorar el procés d’aprenentatge dels infants, i no per satisfer la necessitat de qualificació del govern o de les famílies.
  • Es treballa sempre en jornada compactada o intensiva. Es dedica menys temps a l’escola i més a la família. I tot i així, obtenen els millors resultats des de fa anys.

Per altra banda, algunes curiositats del país…

• És el país més feliç del món. Porten una vida senzilla i còmoda.
  • La família té un paper molt important a nivell social, per sobre de la feina.
  • El 80% de les famílies visiten la biblioteca com a mínim un cop a la setmana.
  • 9/10 carteres perdudes es recuperen, ja que hi ha molt poca delinqüència.

Per últim, cal destacar que aquesta mobilitat ens ha permès conèixer mestres i professors/es d’altres escoles i instituts d’arreu d’Europa, com ara Itàlia, Alemanya, Bèlgica, Polònia o Croàcia, a fi de poder establir futurs projectes internacionals entre aquestes escoles i la nostra.

En el següent enllaç podeu consultar algunes de les fotos del viatge a Finlàndia.

FOTOS FINLÀNDIA