Programa d’Auxiliars de Conversa a Catalunya.

El Programa d’auxiliars de conversa s’emmarca dins del conjunt d’actuacions destinades a donar suport a aquells centres que desenvolupen un projecte innovador per a la gestió de les llengües estrangeres curriculars (anglesa, francesa, alemanya, italiana o xinesa). Els auxiliars de conversa en els centres catalans són un recurs de primer ordre per a estimular l’aprenentatge de llengües i el coneixement d’altres cultures i d’altres formes d’entendre el món.

La seva tasca educativa dona suport lingüístic a les activitats programades pel tutor o tutora d’aula, amb un objectiu comú: el desenvolupament de les competències comunicatives i lingüístiques de l’alumnat. Aquest objectiu és clau per a l’aprenentatge al llarg de tota la vida, atès que l’oralitat esdevé una habilitat bàsica i transversal per a l’estudi i el creixement personal.

El programa és gestionat per la Unitat d’Acció Educativa Exterior, del Ministeri d’Educació i Formació Professional (MEFP). Aquest organisme també s’encarrega de gestionar les ajudes mensuals dels auxiliars i l’assegurança mèdica.

El Servei de Llengües Estrangeres i d’Origen de la Subdirecció General de Llengües del Departament d’Educació és el servei encarregat de gestionar el Programa d’Auxiliars de Conversa a Catalunya i coordina les accions i els convenis amb el MEFP i les altres institucions de referència.

Els auxiliars de conversa són, per regla general, persones acabades de llicenciar o estudiants universitaris dels darrers cursos que han decidit venir al nostre país per millorar els seus estudis i completar la seva formació en les llengües castellana i catalana. Per aquest motiu, durant la seva estada al nostre país tenen la consideració d’estudiants becaris.

Els auxiliars de conversa desenvolupen la seva activitat durant 14 hores setmanals, que podran realitzar de forma exclusiva en un centre o de forma compartida amb un altre centre prèviament assignat. En aquest darrer cas es repartiran les 14 hores entre ambdós centres.

LA NOSTRA EXPERIÈNCIA AMB EL PROGRAMA D’AUXILIARS DE CONVERSA.

A finals d’octubre es va incorporar al nostre centre la MAYA, una noia procedent de Califòrnia. La Maya acompanyarà a la nostra referent de llengua estrangera, la Mireia, en algunes de les seves sessions amb el cicle 3 i 4.

Les tasques de l’auxiliar són:
✔ Reforçar les destreses orals de l’alumnat en la llengua estrangera per la qual s’ha assignat l’auxiliar al centre.
✔ Proporcionar un model de correcció fonètica i gramatical de la llengua estrangera corresponent.
✔ Realitzar pràctiques específiques de conversa.
✔ Col·laborar amb els docents en la planificació de les activitats del projecte i donar suport lingüístic.
✔ Fomentar la motivació i l’interès de l’alumnat per la llengua i cultura del seu país d’origen així com del conjunt de països de la mateixa parla.
✔ Donar suport a l’elaboració i adaptació de materials i aportar recursos didàctics, especialment material autèntic del seu país d’origen.
✔ Col·laborar en les activitats i els projectes internacionals en les quals participi el centre (Erasmus +, eTwinning, intercanvis…)
✔ Ajudar l’alumnat amb relació als mitjans informàtics o audiovisuals en la realització de tasques encaminades a la millora de la llengua oral.
✔ Lliurar, conjuntament amb el seu tutor o tutora, una fitxa didàctica amb la seva activitat per mostrar la seva tasca en el centre.
✔ Altres tasques relacionades amb l’aprenentatge de la llengua estrangera.

A continuació algunes imatges de la nostra experiència.