Ambients Infantil

AMBIENTS AL CICLE 1 (INFANTIL)

El treball per ambients és una estratègia pedagògica que implica agrupar l’alumnat d’un mateix cicle en diversos entorns on poden desenvolupar el seu aprenentatge de manera espontània. En aquesta dinàmica, els infants passen a ser els protagonistes, aprenent de manera autònoma, lliure, constructiva i activa.

Aquest enfocament fomenta la interacció, la col·laboració i la cooperació entre nens i nenes de diferents edats, respectant els seus ritmes individuals d’aprenentatge.

A més, permet aplicar els coneixements adquirits i adquirir-ne de nous de manera significativa i funcional. També promou la coeducació, la socialització i el respecte mutu entre els estudiants de l’educació infantil.

Principis metodològics:

Per a l’alumnat:

• És el protagonista del seu propi aprenentatge, explorant, experimentant, modificant, construint, destruint, comunicant-se, raonant, explicant i inventant.
  • L’organització de grups de diferents edats afavoreix la interacció, la col·laboració i la cooperació, on les relacions d’ajuda mútua esdevenen importants i els nens més grans serveixen de model per estructurar el joc i fomentar el creixement personal.
  • L’alumnat pot desenvolupar i aplicar diverses intel·ligències, com la lingüística, musical, logicomatemàtica, cinètica-corporal, visual-espacial, naturalista, intrapersonal i interpersonal.

Per al docent:

• La funció dels docents és la de guies, organitzadores i mediadores, observadores que faciliten el procés per permetre als nens desenvolupar al màxim el seu aprenentatge.
  • L’observació juga un paper crucial per identificar les habilitats i el potencial dels estudiants, tenint en compte les diverses intel·ligències.

Espai i material:

• L’organització de l’espai i la diversitat de materials són fonamentals en aquesta metodologia.
  • L’objectiu és crear espais atractius i susceptibles d’aprenentatge.

Acció de l’infant:

• L’activitat lliure o el joc són recursos didàctics i d’aprenentatge primordials, amb una preferència per les activitats no dirigides, tot i que hi ha situacions en què la direcció és necessària.

Quins ambients fem?

• VOLEM SER