Projecte d’escacs

Fa molts anys que els escacs formen part del dia a dia al Ramón y Cajal. Des del curs 2015-2016 els escacs es fan dins l’horari lectiu.

L’aprenentatge dels escacs és un dels pilars transversals que ens defineix com a escola i que serveix com a presentació de centre a les jornades de portes obertes.

En el nostre projecte educatiu de centre també hi queda recollit.

Els escacs ajuden als infants a desenvolupar habilitats cognitives i també socials. Podem destacar la memòria, la capacitat de concentració, la presa de decisions, l’acceptació de l’error, la resolució de problemes, pensament creatiu, l’empatia, la iniciativa… i el nostre lema és “PENSO – OBSERVO – JUGO”.

Els objectius més rellevants que ofereixen els escacs són:

• desenvolupar les habilitats mentals (exercitar operacions mentals, entrenar l’atenció i la memòria, expandir el treball dinàmic del cervell per arribar a la capacitació d’abstracció, maximitzar la intuïció, l’estratègia i la tàctica…)
  • treballar els principals valors humans: igualtat de gènere, socialització, inclusió, respecte, creativitat i imaginació, presa de decisions, concentració i pensament crític
  • gaudir del joc tant de manera individual com en equip

vídeo que s’ha fet aquest primer trimestre (curs 22-23) amb alumnat de cinquè i sisè de primària presentant els escacs: Link vídeo

MATERIAL I RECURSOS

A totes les aules hi ha un escaquer vertical imantat i diversos escaquers de sobretaula.
Al menjador tenim diàriament al voltant de 50 escaquers de sobretaula.
A l’entrada de l’escola tenim el racó d’escacs amb les peces gegants per poder sortir al pati i jugar damunt l’escaquer pintat al terra. També hi ha l’espai dels reptes graduats per nivell de dificultat i oberts a tota la comunitat educativa.
A psicomotricitat també hi ha un escaquer de lona que s’aprofita, entre moltes altres activitats, per a treballar l’orientació espacial amb els infants més petits, ja que s’hi posen al damunt.
Hi ha molt material de suport digital que es presenta a la pissarra digital.