Aparells i maquinari digital

Com tots els centres públics del Departament d’Educació, la nostra escola té un servidor propi suministrat pel mateix Departament (configurat amb el programa LINKAT, basat amb el Sistema Operatiu Ubuntu de Linux). El disseny del sistema informàtic del centre inclou el cablatge, l’electrònica de xarxa, l’armari rack (on es centralitzen les connexions) i la connectivitat WIFI (amb punts d’accés ARUBA) de manera que s’assegura el funcionament de la xarxa local i d’internet. A l’armari rack hi ha commutadors (Switch), l’encaminador (Router) i hi hauria d’haver el SAI (Sistema d’Alimentació Ininterrompuda): aquest últim, actualment, no hi és ja que el Departament no considera oportú renovar-lo un cop la bateria esgota el seu període de funcionament.

Actualment, a gairebé totes les aules del centre es disposa o bé de panell interactiu (pantalla tipus TV que permet interactuar-hi) o bé de pissarra digital (necessitada de projector). Distribuïts en les diferents aules del centre, hi ha ordinadors PC per a ús de l’alumnat i del professorat. Aquests ordinadors tenen tots el sistema operatiu Windows (diferents versions en funció dels anys de cada aparell: la majoria o bé Windows 7 ó 10).  Hi ha alguns portàtils (també amb Windows excepte un que funciona amb Linux) i alguna tablet android per si cal fer alguna activitat puntual amb aquests aparells amb els nostres alumnes.  Dins el marc del Pla d’educació digital de Catalunya, recentment, també han dotat de portàtils per als docents del centre i per a l’alumnat de Cicle Superior (aquestes dotacions estan inventariades i gestionades a través del portal INDIC del mateix Departament). L’escola, finalment, també disposa d’una fotocopiadora Minolta del Departament (amb la configuració tancada per al seu funcionament elaborada pel mateix Departament) i una altra HP adquirida per l’escola (amb configuració personalitzada a les nostres necessitats de funcionament).  La relació de tots els aparells (quantitats, distribució a les aules i detalls de cadascun d’ells) es troba en aquest full d’inventari amb accés restringit.

El SAU (Servei d’Atenció Unificada) dona resposta i és l’entrada de les incidències, consultes, peticions o queixes relacionades amb els serveis TIC que proporciona la Generalitat de Catalunya. Aquest servei d’atenció a l’usuari atén o canalitza entre altres:

    • Les incidències tècniques d’equipaments, xarxes i programes informàtics del sistema educatiu.
    • La resolució de les incidències que es durà de forma immediata per part del SAU terme si és possible. En cas contrari el SAU envia la petició a equips especialistes i la resolució es produeix entre 1 i 4 dies hàbils. Excepcionalment, aquesta durada pot superar-se en el cas de les incidències que impliquin la intervenció de més d’un equip especialista.
    • La resolució de les peticions d’actuació tècnica que no corresponguin a incidències de mal funcionament es produirà en un termini variable en funció de la tipologia concreta de la petició.
    • El suport al treball amb les aplicacions d’ús comú dins del sistema educatiu, molt especialment en l’àmbit de gestió acadèmica.
    • La resolució de les avaries, incidències i gestions de les línies de comunicacions, veu i dades, dotades per la Generalitat de Catalunya.

El SAU proporciona a l’usuari un número de petició, que li permet fer-ne el seguiment posterior. Quan el tipus de petició és una incidència i aquesta ho permet, el SAU en duu a terme la diagnosi i resolució per gestió remota. Quan una incidència no es pot resoldre des del SAU, aquest l’escala a un equip d’especialistes tècnics que la resol de forma remota o de forma presencial. Una vegada resolta la incidència, l’equip d’especialistes ho comunica al SAU i aquest ho comunica a l’usuari. Per contactar amb el SAU, es pot fer via Portal d’Autoservei TIC , via mail (sau.tic@pautic.gencat.cat) o bé via telefònica: 900 82 82 82 (opció 4).

D’altra banda, també el Departament d’Educació disposa d’un servei preventiu planificat (l’anomenem INSITU) l’objectiu del qual és dur a terme actuacions encaminades a optimitzar la utilització i minimitzar les incidències de les infraestructures i equipaments disponibles. En definitiva, és  un suport al coordinador/a TIC del centre per a dur a terme actuacions que permetin prevenir i evitar futures incidències o mal funcionament de les infraestructures TIC i que només es poden dur a terme de forma presencial. A la nostra escola, el tècnic d’INSITU acostuma a passar una sola vegada cada mes i ens assessora i ens ajuda a resoldre petits problemes o averies relacionats amb el programari, la xarxa o els aparells digitals.