A l’Escola Agrària del Pallars analitzem els reptes, oportunitats i necessitats formatives de les empreses agroalimentàries de muntanya

Aquesta setmana, des de l’Escola Agrària del Pallars, hem organitzat la jornada ‘Reptes de les empreses agroalimentàries de muntanya. Digues la teva!’ amb l’objectiu d’analitzar les necessitats formatives i els desafiaments de futur que tenen els professionals del sector agroalimentari de la zona del Pallars i del Pirineu.

Un dels reptes del centre formatiu és cobrir la demanda dels professionals amb una bona formació tècnica que permeti consolidar el futur i garantir el relleu generacional de l’àmbit alimentari, agropecuari i del medi natural. Per aquesta raó, la sessió va comptar amb una taula rodona, encapçalada per sis emprenedors del territori: Jaume Badia, de Badia Xarcuters, Oriol Sullà de Cal Portalé, Josep Font de Formatgeria Tros de Sort, Xavier Espuña d’Artesanies Carlit, Eric Beneria d’Or Blanc de Corroncui i Jaume Jordana d’Ecològica dels Pirineus. Aquestes són algunes conclusions que vam extreure:

1. Necessitats formatives

• La formació és essencial per a la creació de tot negoci: aporta perspectiva i solucions
  • Els cursos específics de formació contínua adaptats a cada lloc de treball són vitals per al bon funcionament de les empreses
  • Les estades de pràctiques en empreses són una via per guanyar talent empresarial

2. Reptes

• Falta de relleu generacional i de professionals qualificats i polivalents
  • Retenció del talent al territori
  • Augment dels costos de producció i les matèries primeres
  • Inestabilitat i incertesa social i política

3. Oportunitats

• L’associacionisme i el cooperativisme entre productors agroalimentaris
  • Noves vies de comercialització i distribució
  • L’autosuficència empresarial

L’Escola Agrària del Pallars ofereix el curs ‘Eines per a la transformació agroalimentària de muntanya, oferta parcial del Cicle Formatiu de Grau Superior de Processos i Qualitat en la Indústria Alimentària. Durant la jornada, Mari Pau Montoro, cap de programes del nostre centre, va presentar l’oferta formativa, així com la tasca que es fa per oferir cursos i jornades de formació contínua. A més a més, Dolors Etxalar, del Programa Al teu gust, aliments del Pallars, va explicar en què consisteix aquesta iniciativa.

Finalment, es va comptar amb la presència i les reflexions de Carmel Mòdol, secretari d’Alimentació, Joan Gòdia, director general d’Empreses Agroalimentàries, Qualitat i Gastronomia i Glòria Cugat, subdirectora General de Transferència i Innovació Agroalimentària.

Des del centre, volem agrair la participació de tots els assistents, així com la seva voluntat de contribuir a millorar la formació que oferim des de l’Escola Agrària del Pallars.