Tavertet – (Re)Coneixem les plantes!

“Qui és amic de les plantes és el meu amic” així s’acomiadava en Santi Jàvega de nosaltres després de la visita que vam fer a casa seva i el seu entorn a Tavertet, el dimarts passat 3 de maig. L’alumnat de GES 1 i GES 2 vam tenir la sort de poder conèixer en Santi, un home de 65 anys que en fa més de 40 que es dedica a l’estudi i la difusió del patrimoni botànic del Collsacabra i de les Guilleries. Segurament un dels etnobotànics més prestigiosos i reconeguts del nostre país.

Després de moltes corbes vam arribar a Tavertet, un indret privilegiat de la comarca d’Osona. Allí ens esperava en Santi, amb la Kitka la seva gossa, disposat a ensenyar-nos tot el que té a casa seva, tot el que té al seu cap i al seu cor i tot el que ell és. Van ser dues hores llargues de conèixer mil i una plantes i els seus usos. En Santi s’ha especialitzat en les plantes i la flora medicinal de la comarca i coneix perfectament què podem aprofitar de cada una. Des de la fulla de la Noguera que serveix per curar èczemes, passant pels diferents tipus de Falguera que s’utilitzen per a la menstruació o pel sistema urinari, fins a l’Alfals o l’Ortiga que són les nostres grans fonts de vitamines. L’alumnat vam quedar meravellats del coneixement que tenim a l’abast i que desconeixem, o que, simplement, ignorem. Un coneixement totalment vàlid i molt útil per al nostre dia a dia. Com ens va dir en Santi: “Tenim al nostre voltant, tot el que necessitem.”

Gràcies, Santi pel teu temps, el teu saber i la teva estima!