Situació dels estudis de GES al CFA Montseny

Treballem per donar noves oportunitats i reduir l’exclusió social

El GES és el Graduat en Ensenyament Secundari, l’equivalent a l’ESO per a persones adultes, i consta de dos nivells: GES 1 i GES 2.

El CFA Montseny de Vic sempre ha tingut diverses franges horàries dels grups de GES amb què podíem acollir un ampli ventall d’alumnat amb necessitats horàries diferents.

Portem tres cursos consecutius patint supressió de grups. Hi havia tres franges horàries: matí, tarda i vespre. Fins el curs 2016-2017 teníem cinc grups. A finals del curs 2016-2017 el Departament d’Ensenyament ens va retallar un grup i ens vam quedar amb un total de quatre grups, dos al matí i dos a la tarda.

Evidentment, vam sol·licitar la permanència del grup per poder donar continuïtat a l’alumnat que no havia acabat el segon nivell i poder atendre les noves demandes en aquest horari.  No hi va haver res a fer i vam perdre el grup definitivament.

Poc ens pensàvem que a finals del curs següent, 2017-2018, les retallades seguirien. El Departament ens comunica que de nou retalla dos grups de GES, el que significa una franja horària completa. S’argumenta que la matrícula és baixa i que el nombre d’alumnat es pot encabir en un sol grup per nivell.

Qui coneix les escoles de persones adultes sap que les matrícules als grups de GES són molt canviants d’any en any, i fins i tot durant el mateix curs. Així, un curs el torn del matí pot estar ple de gom a gom i el de tarda ser poc nombrós, i el curs següent pot ser completament a la inversa. Pot passar que un any hi hagi poca demanda i el següent, en canvi, tenir llistes d’espera. El nombre d’alumnat varia, però l’oferta ha de ser permanent.

L’argumentació del Departament no té en compte que el funcionament de les escoles de persones adultes s’ha d’adaptar a les seves necessitats, ja que tenen responsabilitats familiars i laborals. No es pot encabir tot l’alumnat en un torn horari, perquè simplement la meitat no podrà venir. L’alumnat que ve a la tarda és perquè treballa o té responsabilitats familiars al matí i a la inversa.

Per exemple, tu que estàs llegint, podries anar a aprendre anglès, informàtica, o a fer ioga, al mateix temps que estàs treballant o estàs amb els teus fills o cuidant algun familiar? Exacte. I el nostre alumnat el que vol estudiar és l’ensenyament mínim obligatori, l’ESO, que li permetrà millorar en la feina, li permetrà trobar-ne, o li obrirà portes per seguir estudiant.

Tot l’equip docent que estem i hem estat al CFA Montseny, creiem en el poder de l’educació, i la força que té en el progrés de les persones i de la societat, així com la gran funció de cohesió social i convivència que té. Treballem per donar noves oportunitats i reduir l’exclusió social. L’educació al llarg de la vida és un dret!

LLEI 3/1991, de 18 de març, de formació d’adults

Al CFA Montseny treballem de valent per donar una formació de qualitat, per adaptar-nos a les necessitats reals de l’alumnat, per treballar significativament, per projectes, per obrir un pas cap al futur a les persones que viuen a Vic i a altres poblacions de la comarca d’Osona, vinguin d’on vinguin, siguin d’on siguin.

Ens sentim molt orgulloses del pas cap al futur que van donar alumnes que van fer el GES amb nosaltres i ara son infermers, mestres, regidores, advocats, treballadors socials, jardiners, personal administratiu, socorristes, mecànics, agents forestals, mossos, guàrdies urbans, tècnics i tècniques d’esports, etc.

Totes les persones tenen dret a aquesta nova oportunitat, en els diferents horaris que necessitin.

Esperem que amb les llistes d’espera d’alumnat que vol estudiar el GES aquest curs, el Departament d’Ensenyament pugui reconsiderar la retallada i mantenir els dos grups de GES del torn de tarda. Esperem també, que tot aquest alumnat no es desanimi i busqui altres camins que no impliquin obtenir la titulació de secundària.

Volem aprofitar aquesta reivindicació per donar veu a tots els centres de formació de persones adultes. És hora que es conegui la tasca que s’hi fa i se’ls doni la importància que tenen.

10 de setembre de 2018

Equip docent CFA Montseny