Proposta metodològica

Principis generals

Des de la nostra experiència i reflexió sobre la tasca que desenvolupem, ens plantegem uns principis que han de marcar una línia pedagògica global i coherent per a totes les activitats del centre. En definitiva, presentem un conjunt d’idees que volem que regeixin el treball de tots els professionals que formem part d’aquesta comunitat educativa.

Per elaborar aquests principis metodològics hem estudiat i analitzat la nostra experiència d’ensenyament i aprenentatge amb els nostres joves i adults i hem tingut també en compte el context social, econòmic i polític en què es troba el centre actualment. El fet que l’escola hagi crescut tant pel que fa a cursos com a alumnat, ha fet que fos necessari consolidar el projecte i crear la nostra identitat.

Aprenentatge actiu a partir de l’apoderament

L’apoderament significa el poder de fer, de ser capaç, així com també de sentir-se amb un control més gran sobre les situacions. Segons aquest enfocament, l’equip docent del nostre centre potenciem que l’alumnat tinguin un rol actiu, i volem trencar amb la idea que l’alumnat és un ésser passiu. Volem que l’alumnat passi a convertir-se en l’actor principal del seu aprenentatge.

Pensem en l’apoderament com a procés educatiu perquè enforteix les capacitats de l’alumnat, la seva confiança, visió i protagonisme per arribar a formar part de qualsevol grup i integrar-se de forma positiva al seu entorn. Creiem que l’autonomia és un valor fonamental per millorar la seva qualitat de vida.

Aprenentatge permanent

L’edat adulta és una etapa activa de la vida. És diferent per a cada persona i la seva situació personal o professional, acaba definint la seva relació amb l’entorn i amb l’aprenentatge.

Avui en dia, i sobretot amb la crisi que estem patint els últims anys, la societat ens ha obligat a millorar les nostres competències professionals i personals, per poder fer front a les noves situacions que se’ns van presentant i és aquí on cal entendre l’aprenentatge com un procés permanent, necessari per seguir integrat en la societat i a més com un projecte vital.

Aprenentatge constructiu i significatiu

A l’edat adulta augmenta l’aprenentatge a partir de l’experiència acumulada, fet que significa una reorganització de la intel·ligència, de la memòria i de les habilitats intel·lectuals. L’adult utilitza preferentment la intel·ligència pràctica i cultural per assimilar conceptes i construir el seu coneixement. .

Per tots aquests motius, serà metodològicament molt important que el procés d’ensenyament-aprenentatge s’iniciï a partir dels coneixements consolidats per l’experiència, per establir les connexions amb els nous coneixements.

També fruit de la seva rica experiència personal, sempre tenim en compte a la nostra pràctica educativa que els continguts no siguin descontextualitzats. L’aprenentatge ha de partir de tasques reals, properes i significatives, que estimulin el gust per aprendre i l’autonomia en la recerca d’informació i la seva anàlisi crítica.

Els canvis i la diversitat

L’evolució que cada persona adulta ha tingut durant la seva vida i els seus canvis vitals condicionen el desenvolupament cognitiu i psicològic. Cada individu és diferent i té una càrrega personal que el fa especial. Com a docents, volem tenir en compte aquesta diversitat que fa que respectem al màxim els diferents ritmes de treball. Igualment, a nivell didàctic, considerem que les classes han de tenir en compte l’heterogeneïtat de l’alumnat per adaptar-nos als diferents nivells.

L’alumnat quan arriba al centre a formar-se, tenen diferents motivacions i interessos que els hi han fet donar aquest pas. El nostre paper és satisfer aquestes expectatives i crear un vincle amb l’alumnat perquè no abandoni i acabi amb èxit el seu procés formatiu.

Resposta formativa adequada

L’equip docent hem de tenir en compte les característiques específiques de l’alumnat que forma part d’un col·lectiu formatiu concret. Per nosaltres, les persones adultes tenen unes habilitats pròpies per aprendre, enraonar amb arguments, participar i relacionar-se. A més a més tenen molts coneixements compartits, encara que en molts casos no tinguin els coneixements acadèmics.

L’equip docent hem de tenir en compte aquest aspecte en tota la nostra pràctica professional, ja sigui en el tracte personal, els materials que preparem, les activitats que realitzem i en definitiva tot el que ens relacioni amb l’alumnat.

Pedagogia orientada a l’èxit

Una de les variables clau de la motivació de les persones es basa en les experiències d’èxit viscudes. La majoria de l’alumnat normalment ha anat acumulant experiències negatives envers l’aprenentatge. Nosaltres, com a educadors, potenciem una pedagogia orientada a l’èxit per tal d’ajudar-los a prendre consciència que el seu coneixement és autèntic i real. També, reconeixem els seus encerts com a estudiants, valorem la seva feina i els seus avenços fruit dels seus esforços, implicació i dedicació. D’aquesta manera l’alumnat va adquirint seguretat, confiança i autoestima.

Ús de les TIC

L’equip docent és conscient del que significa poder utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació dins l’escola en general i dins l’aula en concret. D’aquesta manera es preveu anar introduint l’ordinador com a eina de treball habitual per substituir el paper, tot i que som conscients del perfil d’alumnat que assisteix al centre i les seves dificultats. Però no per això deixarem d’insistir en la utilització de les tecnologies que tenim a l’abast per poder dotar d’una banda a l’alumnat de recursos adaptats als nous temps i de l’altra per poder beneficiar-nos del que elles ens poden aportar.

La incorporació de les TIC a l’aula la preveiem de manera gradual, començant per aquelles matèries que ho permeten més fàcilment, com per exemple Psicologia i Sociologia, fins aconseguir que l’ordinador sigui l’eina de treball habitual.

Tanmateix, actualment el CFA ja disposa de blog en què s’informa a l’alumnat de períodes d’inscripció, informació relacionada o d’interès i on es pot accedir als diferents blogs del professorat (alguns encara estan en construcció en el moment d’elaborar aquest projecte) i de facebook que permet, a més, la interacció. També la tutoria disposa de contacte directe amb cada alumne/a a través de grups de Whatsapp.

Treball en equip

L’equip docent del CFA Cardedeu creiem en el treball en equip com a forma de funcionament en totes les nostres tasques.

Som professionals amb habilitats, coneixements i perfils diferents, que ens complementa. Ens uneix la vocació per la formació de les persones adultes i la il·lusió de continuar amb aquest projecte ambiciós però possible i real: la consolidació i millora contínua del Centre de Formació de persones adultes de Cardedeu.

Tant els objectius com els mètodes de treball estan consensuats i compartim en tot moment la responsabilitat dels resultats, ens donem suport en la nostra tasca diària, compartim les nostres experiències, aprenem dels nostres errors i aprofitem els encerts per incorporar-los i consolidar-los.

Som un equip que utilitza les tecnologies de la comunicació que tenim a l’abast per poder realitzar un treball col·laboratiu, viu, immediat i la nostra heterogeneïtat és un dels nostres punts forts ja que permet poder donar resposta a l’alumnat adult des de diferents perspectives, experiències i àmbits.