Objectius pedagògics

Ens proposem assolir les següents fites pedagògiques a través d’unes actuacions que podem avaluar a través dels indicadors:

OBJECTIU: 1. Desenvolupar les competències individuals de l’alumnat mitjançant una educació holística que inclogui totes les dimensions de l’individu per dotar-lo del màxim de recursos que els permetin assolir amb èxit el seus objectius acadèmics, professionals i personals.

1.1. Establir lligams interns entre l’alumnat i l’equip docent que els facin sentir que formen part de l’escola des del moment en què s’incorporen.

  • Procés d’acollida.
  • Entrevistes individuals a l’inici de curs.
  • Dinàmiques de cohesió de grup.
  • Tutories individuals durant el curs.
  • Seguiment del dia a dia.
  • Festes a final de trimestre.
  • Creació de grups de comunicació a través de xarxes socials.

1.2. Dotar l’alumnat de la motivació necessària per aprendre.

  • Classes actives i participatives.
  • Partir de les vivències de l’alumnat per estimular l’aprenentatge.

1.3. Reforçar i inferir en l’autoestima de l’alumnat per millorar l’actitud envers l’aprenentatge .

  • Ús de reforç positiu.
  • Avaluar l’actitud.

1.4. Conèixer i valorar de cada alumne/a les seves habilitats i els seus punts forts per potenciar-los i així facilitar la superació de reptes.

  • Treball cooperatiu per aprofitar les habilitats de cada alumne/a posades al servei de la resta de companys.

1.5 Estimular l’aprendre a aprendre.

  • Sessió de tècniques d’estudi a l’inici de curs
  • Ensenyar a fer ús d’esquemes, resums, i altres tècniques de síntesi.
  • Avaluació continua per estimular la reflexió sobre els processos d’aprenentatge propis.

1.6. Facilitar al alumnat recursos i metodologies adients que els permetin adquirir els coneixements específics dels continguts del curs al que pertanyin.

  • Dossiers i materials amb els continguts necessaris
  • Utilització de les TIC/TAC
  • Utilització de recursos multimèdia.

1.7. Fomentar el treball cooperatiu, la seva autonomia i l’esperit crític.

  • Treball en grups reduïts i heterogenis
  • Activitats obertes i addicionals
  • Debats i col•loquis de posicionament crític.

1.8. Fomentar l’ús de la llengua catalana.

  • Utilització del català com a llengua vehicular
  • Materials i docència en català

1.9. Evitar l’abandonament.

  • Seguiment individual de l’assistència.
  • Intervenció de la tutoria per analitzar els motius de les absències.
  • Inclusió de l’assistència com a requisit indispensable per aprovar els cursos.

1.10. Conduir i educar en la gestió de l’èxit i el fracàs.

  • Acompanyament dels resultats de les avaluacions amb consells i estratègies de millora.
  • Desvincular l’autoestima i l’autoconcepte d’un aprovat o un suspens.

1.11. Fomentar que l’alumnat continuï estudiant i formant-se en el propi centre o en qualsevol altre centre.

  • Valoració de la formació contínua com a forma de millora constants de les competències personals i professionals.
  • Orientació personalitzada de les possibilitats i prioritats de formació acadèmica de l’alumnat.

1.12. Orientar individualment a cada alumne/a per facilitar l’assoliment dels seus objectius acadèmics, professionals i personals tenint en compte els seus interessos, les seves habilitats potencialitats i el seu context.

  • Informar sobre les possibilitats del sistema educatiu.
  • Derivació als professionals d’orientació del pla “Full de Ruta”.

OBJECTIU: 2. Vincular el centre amb el seu entorn establint relacions beneficioses amb altres entitats i serveis públics de Cardedeu.

2.1. Oferir els cursos que més s’adaptin a les necessitats de la població analitzant les necessitats educatives de la població de Cardedeu.

  • Reunions amb altres CFAs amb contexts municipals similars.
  • Revisió de demanada de cursos a partir de les sol•licituds aportades pels diferents agents socials i/o entitats del municipi.

2.2. Donar a conèixer el CFA a la comunitat i promoure una bona imatge institucional i difondre a través dels diversos mitjans possibles les activitats desenvolupades en el centre.

  • Ús de pancartes, tríptics, web, mitjans de comunicació (TV Cardedeu, revista La Vila, El Nas, )
  • Presentacions adaptades en diferents centres educatius i entitats públic per donar a conèixer la oferta educativa.

2.3. Coordinar-se amb el Servei d’Ocupació (SOC) i Serveis Socials (SS), per establir relacions bidireccionals.

  • Reunions periòdiques
  • Contacte directe aprofitant que els 2 serveis estem al mateix edifici.
  • Trucades, correus electrònics, etc…

2.4. Enfortir les relacions amb els centres públics de secundària de Cardedeu per atendre l’alumnat amb interessos compatibles amb l’oferta del CFA.

  • Reunions amb tutories de 4rt d’ESO i Batxillerat del diferents centres educatius.
  • Entrada a les aules dels instituts per anunciar l’oferta formativa interessant pel tipus d’alumnat.
  • Promoure l’oferta formativa de CGGM i CFGS del INS Pla Marcell.

2.5. Establir o afiançar relacions amb la resta de les administracions locals, entitats i organitzacions locals per compartir i optimitzar recursos.

  • Derivació a altres serveis si l’equip docent ho considera oportú
  • Rebuda durant tot el curs de persones d’altres serveis que estiguin interessades en formar-se en qualsevol dels cursos del CFA.

2.6. Participar activament en reunions, programes i activitats de l’entorn.

  • Participació en el Projecte “Pla Educatiu d’Entorn”

OBJECTIU: 3. Garantir les bones pràctiques educatives per part de l’equip docent.

3.1. Atendre al context de l’alumnat per adaptar l’acció educativa.

  • Entrevista a l’inici de curs
  • Reunions d’equip docent per tractar cassos particular de l’alumnat.
  • Activitats obertes que permetin l’adaptació de ritmes d’aprenentatge.

3.2. Considerar les característiques individuals dels estudiants i dels grups – classe: coneixements, interessos i estils cognitius.

  • Entrevista a l’inici de curs
  • Avaluació a l’inici de curs
  • Anàlisi resultats de les dinàmiques de grup

3.3. Aplicar els recursos educatius i estratègies didàctiques que es considerin més adequats segons objectius, continguts, característiques dels estudiants i context.

  • Compartició de recursos que funcionen amb èxits entre l’equip docent.
  • Actualització periòdica de recursos mitjançant cursos, reunions amb altres CFAs, lectures…

3.4. Organitzar un sistema d’avaluació que permeti copsar els aprenentatges que realitzen els estudiants i reorientar-los quan calgui.

  • Èmfasi en la idea de l’avaluació com a eina de millora.
  • Avaluacions periòdiques i tutories amb l’alumnat per comentar els resultats i dotar d’estratègies de millora.

3.5. Establir mecanismes per avaluar l’actuació docent.

  • Disseny de full d’avaluació del professorat adequat.
  • Reunions del Consell escolar per escoltar suggeriments.

3.6. Reflexionar sobre l’activitat docent, dels resultats obtinguts i dels possibles canvis a realitzar per a millorar l’actuació en properes ocasions.

  • Anàlisi dels resultats de l’avaluació per part de l’alumnat, posada en comú amb l’equip docent i pressa de decisions al respecte.