Avaluació

La qualitat en educació s’orienta cap a la satisfacció de les necessitats i les expectatives dels estudiants, considerades tant a nivell individual com col·lectiu, en relació als processos i resultats de l’aprenentatge. En concret:

1. Ha de pretendre la satisfacció de necessitats i expectatives. Per tant, ha de poder donar resposta en el nivell tècnic a allò que és precís amb la màxima objectivació possible (necessitats), d’acord a les circumstàncies que concorren en cada
  2. Els subjectes sobre els que ha de recaure la qualitat són els estudiants, ja que aquests són realment els titulars del dret a l’educació. Les famílies només en fan el seu exercici, els poders públics l’administren, els professionals de l’educació la gestionen, i el públic en general hi té un interès d’acord als seus beneficis
  3. Es refereix tant als estudiants a nivell individual com col·lectivament, això implica el valor afegit comptabilitzat com a benefici propi indivisible en totes les dimensions inclosa la social; així com, l’atenció a l’equitat per a la progressió relativa de tots els individus, per tant la compensació de les desigualtats i la no discriminació.
  4. Es refereix explícitament tant a processos com a resultats de l’aprenentatge.

D’altra banda, la clau de la qualitat segons l’OCDE (Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmics) es centre en cinc àrees:

1. El currículum: planificació, aplicació i avaluació
  2. El paper del professorat
  3. L’organització de l’escola
  4. La mesura dels resultats
  5. Els recursos

En base tot això, i amb l’objectiu de poder oferir un ensenyament de qualitat, la nostra avaluació es fixarà en aquestes cinc àrees en què es proposen diferents objectius a assolir, establirem diferents indicadors i finalment es determinaran els resultats obtinguts.

Val a dir que en el camp educatiu l’avaluació ha de ser un procés continuo que faciliti la revisió, reconsideració, valoració i extracció de conclusions que permetin anar adequant la tasca educativa al medi social sempre canviant on es desenvolupa. És a dir, amb l’avaluació s’han de poder extreure aquells punts febles i forts que permetin millorar i ajustar-se als objectius que es plantegen.

L’activitat educativa ha de donar resposta a les exigències i expectatives del seu alumnat i aquestes no sempre seran les mateixes i aniran evolucionant en funció de tots els canvis socials que es van produint constantment en una societat altament investigadora, científica i de progrés. Si no existís l’avaluació probablement el sistema educatiu, amb una maquinària altament sofisticada, no s’adaptaria a les noves exigències.

El CFA és una escola reconeguda per la Generalitat de Catalunya que té una llarga trajectòria dins de l’oferta educativa de Cardedeu. Perquè sigui reconeguda com una institució fonamental en la xarxa educativa local i de la comarca, és absolutament necessari que els professionals que hi treballem oferim una escola de la millor qualitat. Això només és possible si el propi centre fa una avaluació formativa, integral i constant de sí mateixa i aporta millores al funcionament del centre dia a dia.