Justificació

Introducció

L’Ajuntament de Cardedeu va aprovar a febrer de 2018 el Pla d’Igualtat de Gènere a la ciutadania (2017-2021), que ha estat el resultat d’un treball molt exhaustiu per conèixer la situació i les necessitats existents en el municipi en matèria d’igualtat de gènere.

Els hi ha permès arribar a definir 33 objectius, amb les seves corresponents accions, que, a partir d’ara, orientaran el treball a realitzar en matèria d’igualtat de gènere per part del propi Ajuntament i també per part de les diverses entitats, associacions i empreses, que com la nostra, desenvolupen una tasca educativa, cultural i/o social en el municipi.

Conceptes claus

Per incorporar la perspectiva de gènere en el projecte de centre, creiem important aclarir prèviament alguns conceptes claus:

  • La paraula “sexe” fa referència a les diferencies biològiques entre un home i una dona, que són universals, mentre el terme “gènere” es refereix a la construcció social, la qual cosa fa que homes i dones si- guin considerats i valorats de forma dispar i assumeixin diferents rols socials. Al llarg de la història humana, moltes societats han associat a una sèrie d’expectatives els genitals de cada ésser humà; s’espera que una persona aprengui determinats comportaments en funció del seu comportament biològic.
  • El gènere, és una categoria analítica que es refereix al procés de construcció social i cultural d’allò que s’entén com a femení i masculí a cada societat. El sistema de gènere crea una jerarquia entre el que s’interpreta a cada context com a masculí i femení, situant el principi masculí en una posició superior respecte al femení.
  • Les relacions de poder formen part intrínseca del sistema de gènere, essent “un camp primari dintre del qual o a través del qual s’articula el poder” (Joan Scott, 1996) .
  • Es pretén així distingir el que és el sexe del gènere per entendre, com en un sistema patriarcal (que pren l’home com a referent de poder, defensant la superioritat i la dominació de l’home sobre la do- na), van sent construïdes i reproduïdes desigualtats de gènere, o sigui, desigualtats socials a partir de les diferències biològiques de dones i
  • Les desigualtats de gènere comprenen els diferents àmbits de la vida i tots es relacionen entre si. D’aquí es desprèn la necessitat de comptar amb una visió de gènere per a entendre millor les relacions entre homes i dones, entre ciutadans i
  • Igualtat de gènere no significa que dones i homes han de ser iguals, sinó que ambdós han de poder gaudir dels mateixos drets i oportunitats en tots els aspectes de la vida. I per tant, han de poder tenir ac- cés a tots els recursos i serveis que ofereix la societat, sense que es vegin perjudicats pel fet de ser dona o ser

Resulta evident la necessitat d’incloure la perspectiva de gènere a l’educació i a la docència com un dels elements bàsics per garantir la igualtat entre homes i dones i la superació de les desigualtats.

Marc legislatiu en matèria d’igualtat

En els darrers anys hem vist com les polítiques públiques d’igualtat s’estan implementant des de tots els nivells i àmbits de l’administració: central, autonòmica i local.

De l’Estat espanyol

La Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de Mesures de protecció integral contra la violència de gènere, capítol primer, article 4, en els seus punts 5 i 6 diu:

  1. El batxillerat i la formació professional han de contribuir a desenvolupar en l’alumnat la capacitat per consolidar la maduresa personal, social i moral, que els permeti actuar de manera responsable i autònoma i per analitzar i valorar críticament les desigualtats de sexe i fomentar la igualtat real i efectiva entre homes i
  2. L’ensenyament per a les persones adultes ha d’incloure entre els seus objectius exercir activitats en la resolució pacífica de conflictes i fomentar el respecte a la dignitat de les persones i a la igualtat entre homes i dones.

La Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, estableix la necessitat d’implantar accions dirigides a combatre totes les formes de discriminació, directes e indirectes, per raó de sexe i potenciar la igualtat real entre dones i homes. Les principals novetats són que reconeix que la igualtat formal no és suficient, posa l’accent en la prevenció de conductes discriminatòries i en fer polítiques actives per garantir el principi d’igualtat.

Destaquem l’article 23 que diu:

“…el sistema educatiu inclourà entre els seus fins l’educació en el respecte dels drets i les llibertats fonamentals i en la igualtat de drets i oportunitats entre dones i homes”.

I l’article 24 que estableix actuacions concretes a les administracions educatives respecte al currículum i docència. Assenyalem els següents punts:

“a) L’atenció especial en els currículums i en totes les etapes educatives al principi d’igualtat entre dones i homes”

“b) L’eliminació i rebuig de comportaments i continguts sexistes o discriminatoris en els llibres de text i materials educatius”,

“f) L’establiment de mesures educatives destinades al reconeixement l l’ensenyament del paper de les dones en la Història”

Autonòmic

L’Estatut d’Autonomia de Catalunya estableix en el títol preliminar que els poders públics han de promoure els valors de llibertat, la democràcia, la igualtat, el pluralisme, la pau, la justícia, la solidaritat, la cohesió social, l’equitat de gènere i la sostenibilitat.

La Llei 17/2015, de 21 de juliol, d’igualtat efectiva de dones i homes, reconeix que estem immersos en una societat patriarcal, androcèntrica i sexista, i que aquest model ha exclòs deliberadament a les dones i que és imprescindible afrontar aquesta discriminació que pateixen les dones en tots els àmbits de la vida.

L’article 2 defineix el que aquesta llei entén per:

  1. d) Coeducació: l’acció educadora que potencia la igualtat real d’oportunitats i valora indistintament l’experiència, les aptituds i l’aportació social i cultural de dones i homes, en igualtat de drets, sense estereotips sexistes, homofòbics, bifòbics, transfòbics o androcèntrics ni actituds discriminatòries per raó de sexe, orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere.

L’article 21 desenvolupa la coeducació, que parla d’aconseguir una forma d’educar que deixi fora els estereotips i rols de gènere i el model androcèntric.

L’article 56, quan fa referència a les estadístiques i estudis, demana que les dades es presentin desagregades per sexe i amb indicadors de gènere.

Finalment aquesta Llei demana la implicació i l’actuació de tothom per aconseguir la igualtat efectiva dona-home.

El 20 de gener de 2015, el Govern de la Generalitat de Catalunya va aprovar un Pla per a la igualtat de gènere en el sistema educatiu. Contempla la inclusió de mesures específiques per a la igualtat de gènere en els diversos àmbits educatius i mesures de prevenció de la violència de gènere i de discriminació positiva que siguin necessàries per a la consecució dels objectius que s’hi proposen.

Les relacions que s’estableixen dins d’un centre, el llenguatge que s’hi utilitza dins les aules però també en les seves comunicacions internes i externes, els materials i llibres amb què es treballa a les aules, la transmissió de valors… tot plegat per aconseguir que l’acció educativa que es porta a terme en els centres educatius estigui basada en els principis de la coeducació i de la igualtat d’oportunitats. I les escoles d’adults no queden al marge de totes aquestes mesures.

Aquest Pla parla d’incorporar la perspectiva de gènere i la igualtat efectiva dels homes i les dones en les polítiques educatives i promoure la coeducació.

Llei catalana 11/2014, de 10 d’octubre, per a garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per a eradicar l’homofòbia, la bifòbia i la transfòbia.

És una llei garantista dels drets i llibertats del col·lectiu LGTBI. Assenyala els compromisos que pren l’administració pública per tal de poder fer efectius els drets de les persones del col·lectiu LGBTI i estableix un règim sancionador, un buit que havia deixat el Codi Penal.

La llei preveu el deure dels professionals:

“… els i les professionals si tenen coneixement d’una situació de risc o tenen una sospita fonamentada de discriminació o violència per raó d’orientació sexual, d’identitat de gènere o d’expressió de gènere tenen el deure de comunicar-ho als cossos i forces de seguretat i a l’òrgan competent”

La llei estableix intervencions a tots els àmbits de la vida d’una persona lgtbi: Educació, Cultura, lleure i esport; Mitjans de comunicació; Salut; Acció social; Ordre públic i privació de llibertat; Participació i solidaritat; Mercat de treball; Famílies lgtbi.

A l’article 12 diu:

“        s’ha de vetllar perquè la diversitat sexual i afectiva, la identitat de gènere i els diferents models de família siguin respectats en els diferents àmbits educatius.

  1. Els continguts dels materials escolars, educatius i formatius, en qualsevol format, i el llenguatge que s’hi empri han de tenir en compte la diversitat pel que fa a l’orientació sexual, la identitat de gènere i l’expressió de gènere i evitar qualsevol mena de discriminació per aquest motiu.
  2. El respecte a la diversitat pel que fa a l’orientació sexual, la identitat de gènere o l’expressió de gènere i als principis d’aquesta llei ha d’ésser efectiu en tot el sistema educatiu, en els centres i entitats de formació, en l’educació d’adults, en la formació de mares i pares, en les activitats esportives escolars i en les activitats de lleure infantil i

La llei demana que els centres educatius siguin un entorn amable per a la diversitat sexual i afectiva i tant el professorat com l’alumnat puguin viure d’una manera natural llur orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere i d’aquesta manera contribuir a la creació de models positius per a la comunitat educativa.

Àmbit local

Pla d’Igualtat de Gènere a la ciutadania 2017-2021. “és el marc de referencia a on s’engloben totes les polítiques públiques de gènere que es realitzen des de l’administració local”.

És un full de ruta indica entre els seus principals reptes incorporar la perspectiva de gènere a totes les àrees i serveis municipals, i portar a terme una formació i sensibilització tant interna com externa per aconseguir-ho.

Nosaltres, com a centre col·laborador de l’Ajuntament, hem de participar-hi activament i incorporar-ho en el projecte educatiu de centre.