Oferta formativa

Preparació per a la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà (PPAGM)

Els requisits per accedir a aquest curs és tenir 17 anys o fer-los durant l’any en què es realitza la prova. No disposar de titulació per accedir a un cicle formatiu de grau mitjà.

El perfil de l’alumnat que conformen aquest grup sol ser molt heterogeni, tant a nivell cultural, vivencial, edats i de nivells d’aprenentatge molt diferents…

Els objectius principals d’aquests curs és dotar al alumnat dels coneixements i recursos necessaris per aprovar la prova d’accés a CFGM. Aquesta prova inclou les matèries obligatòries de català, castellà, anglès, matemàtiques i socials i depèn del recorregut acadèmic o laboral de l’alumnat, ha de cursar les assignatures de tecnologia i ciències de la naturalesa.

L’horari d’aquest curs és de 15 a 18h i les sessions són d’una hora i mitja i el total d’hores és de 330.

La nostra experiència ens indica que les persones que fan demanda d’aquest curs, la majoria tenen mancances i dificultats personals que fan molt necessari un seguiment individual i si cal, la derivació a altres departaments municipals (Serveis Socials, Formació i Ocupació, Club de Feina,…)

Per aquest motiu, donem molta importància a la tutoria. La persona tutora té amb el seu grup una hora i mitja de tutoria a la setmana, que es fa servir depenent de la necessitat de cada moment, pot ser de seguiment individual o grupal de l’alumnat, tant a nivell personal com d’aprenentatges.

Aquestes hores de tutoria serveixen per comentar aspectes del curs, resoldre incidències, parlar del funcionament, etc. a més d’evitar l’abandonament que sol afectar a aquest grup d’alumnat. Amb les tutories i el seguiment individualitzat, es detecta a temps possibles desànims.

En relació al seguiment i assessorament de l’alumnat, a banda de les tutories al llarg del curs, s’hi incideix especialment:

  • Quan fan la inscripció a la prova, acompanyat a tots i cadascun dels i les alumnes en el moment d’inscriure’s, facilitant les eines (un ordinador, ..) i el suport (dos docents) assessorant, resolent dubtes, etc.
  • Quan tenen els resultats de les proves. El dia que surten els resultats, la directora del centre mirar un a un totes les notes de manera que es pot informar al alumnat del seu resultat i d’aquesta manera felicitar (en el cas dels aprovats) o animar-lo i donar-li suport (en el cas dels suspesos) i oferir-los alternatives i
  • Quan realitzen la inscripció al CFGM. Com que la relació amb l’alumnat és força directa (hi ha grups de whatsapp), l’alumnat van informant del seu itinerari i qüestions que els sorgeixen de manera que el centre en té constància de la majoria dels

Preparació per la prova d’accés a cicles formatius de grau superior (PPAGS)

Aquest curs està destinat a persones que volen accedir a un cicle formatiu de grau superior per mitjà de l’examen d’accés que es realitza al maig. Són aptes per cursar-lo qualsevol persona que tingui 17 anys o el compleixi durant l’any en que realitzarà la prova i que no estigui en possessió d’un títol que permeti l’accés directe.

La prova consta de les següents parts i assignatures (en algunes d’aquestes l’alumnat pot estar exempt en funció la seva titulació, experiència laboral o altres)

L’alumnat ha d’assistir obligatòriament el 80% de les classes per obtenir la qualificació que es dona a final del curs.

  1. Part comuna: exàmens de llengua catalana, llengua castellana, llengua estrangera i matemàtiques.
  2. Part específica: Dos exàmens seleccionats d’entre un llistat d’opcions que han d’adaptar-se a la família professional a la qual l’alumnat vol accedir en el seu

Donat que l’objectiu de l’escola és facilitar que l’alumnat accedeixi a un CFGS, el curs es basa en 399h lectives d’aquestes matèries i més concretament, del temari propi de la prova. Per així fer-ho, les matèries impartides durant el curs són:

  1. Part comuna: Llengua Catalana, Llengua Castellana, Llengua Anglesa i Matemàtiques.
  2. Part específica: Biologia i Química o Psicologia – Sociologia i Economia de l’Empresa.

Tot i l’oferta educativa que s’imparteix en el centre, qualsevol alumne/a que precisa cursar d’altres assignatures específiques per l’itinerari al que vol accedir, pot matricular-se a l’IOC (Institut Obert de Catalunya) i cursar-les a distància amb el suport de la tutoria del centre que es coordina, al seu temps, amb l’IOC.

La manera en què es treballa en aquest curs és en grups de màxim 25 persones (hi ha dos grups) on el diferent personal docent organitza i dinamitza sessions d’1,5h en les que es busca que l’alumnat aprofiti al màxim el temps a l’aula treballant tant individualment com de manera cooperativa amb la resta del grup-classe.

Al final d’aquest curs el professorat implicat avalua l’evolució de l’alumnat, la seva implicació i el seu aprenentatge amb una nota numèrica del 0 al 10. El resultat d’aquesta nota multiplicada per 0.2 s’afegirà a la nota que l’alumnat tregui a la prova, sempre i quan aquesta sigui igual o superior a un 4.

Anglès Nivell A1 i A2

Segons estipula el currículum de la Generalitat, cada nivell correspon a un curs anual de 105 hores que equival al nivell corresponent del MECR .

Aquests cursos van destinats a persones a partir dels 18 anys que volen iniciar-se o continuar en l’aprenentatge de la llengua anglesa com a llengua estrangera. Aquests cursos pretenen desenvolupar el currículum a partir de les quatre destreses de la llengua: l’expressió escrita, l’expressió oral, la comprensió oral i la comprensió lectora.

Metodològicament, el treball d’aquestes destreses implica que l’enfocament de l’ensenyament sigui comunicatiu. L’alumnat aprendrà la llengua no només a partir del treball gramatical i repetitiu, sinó a través del plantejament de situacions vinculades a la realitat que permetin aplicar la llengua en context i amb una finalitat comunicativa. En aquest primer nivell, cal destacar que els contextos lingüístics estan limitats per l’absència de recursos comunicatius de l’alumnat. Així doncs, es treballaran aspectes vinculats a seva la realitat més propera (l’aula, el barri, la casa, les rutines, les aficions) i l’equip docent s’haurà d’implicar molt en l’acompanyament de l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge.

El primer curs, l’escola va oferir el nivell A1.1. Per al curs 2016-2017 es pretén oferir fins el nivell A2.1 de manera que l’alumnat pot anar superant i passant de nivell.

Cal dir també en primer lloc, que l’alumnat d’Anglès inicial solen partir d’un nivell de coneixement de la llengua diferent. Algun d’aquest alumnat té coneixements nuls o molt bàsics, mentre que d’altres pretenen recuperar un nivell que en altres moments ja havien assolit. Aquest fet pot ocasionar dificultats en les fases inicials del curs i és per això que s’ha d’informar a l’alumnat a principi de curs que el curs es tracta d’un nivell inicial i que, per tant, es partirà de zero. En aquest sentit, cal destacar la importància d’una prova de nivell que ajudi a discriminar les necessitats de cadascú i així aconseguir grups que parteixin d’un nivell el més homogeni possible.

En segon lloc, cal destacar que les expectatives i les ambicions de cada alumne/a també són molt diverses. Entre els perfils que més es troben en aquest curs hi ha el de persones en situació d’atur que necessiten un reciclatge en llengües per poder optar a nous llocs de feina, persones jubilades que volen seguir formant- se, o bé persones que tenen unes necessitats personals més específiques. Les diferents ambicions d’aquest col·lectius fan imperatiu que l’equip docent s’adapti a tots ells i busqui adequar les activitats als interessos de tots. Això s’aconsegueix a través d’activitats més obertes que permetin un cert marge de dificultat i de volum de feina.

Finalment, cal considerar els aspectes més personals que implica l’aprenentatge d’una llengua estrangera. Són comuns sentiments com la frustració, la vergonya, la sensació de no avançar, la sensació d’incapacitat per aprendre, etc. Tots aquests elements afecten de manera decisiva el procés d’aprenentatge i poden influir-hi negativament si no es s’aborden per part de l’equip docent. Això es pot fer mitjançant alguna activitat de reflexió grupal, o bé optant per un seguiment més personal en cas de necessitat.

El sistema d’avaluació està dissenyat en funció dels objectius per aquest nivell. Donat que l’adquisició dels coneixements i la consecució dels objectius són progressius, el sistema d’avaluació serà continu. Es plantegen 2 activitats avaluatives per trimestre, amb l’objectiu que l’alumnat prengui consciència de l’estat del seu procés d’aprenentatge. L’activitat pot tenir la forma que l’equip docent vegi més adequada a les necessitats (examen, activitat oral, dinàmica grupal, dossier, etc.). Es creu necessari que el pes específic de les activitats avaluatives per la qualificació vagi en augment al llarg del curs.

Competic nivell inicial i 1

Els ensenyaments d’informàtica a l’educació de persones adultes queden regulats per la Resolució de 7 de maig de 2010, que modifica la resolució de 14 de maig de 2007, per la qual s’estableixen els objectius i continguts dels ensenyaments inicials i bàsics i de les competències per a la societat de la informació, d’aplicació a la xarxa de centres i aules de formació de persones adultes, de titularitat de la Generalitat de Catalunya.

S’ofereixen dos nivells, l’Inicial i l’1 que són consecutius i que al finalitzar-los s’aconsegueix el Certificat Competic 1 que equival a l’ACTIC 1.

Els continguts del curs estan pensats per a persones sense o amb pocs coneixements d’informàtica a nivell d’usuari distribuïts en blocs de 35 hores cadascun en què es treballen diferents conceptes: coneixement de l’entorn (sistema operatiu, maquinari i programari essencial), tractament de la informació escrita, full de càlcul, navegació i ús d’internet, correu electrònic i participació a les xarxes, tot amb l’objectiu de capacitar a les persones adultes per desenvolupar-se de manera autònoma en la societat de la informació amb l’ús de les tecnologies digitals.

Cada nivell consta de 105 hores lectives, en sessions d’1 hora i mitja, dos dies a la setmana de setembre a juny. Les sessions consten d’una exposició teòrica i una altra de pràctica en què es treballen els continguts exposats. L’alumnat disposa d’un ordinador amb el programari necessari instal·lat, un dossier amb explicacions i exercicis pràctics i un llapis (pendrive) individual.

A la Resolució ENS/924/2014, de 23 d’abril, per la qual s’estableix el procediment d’avaluació i certificació dels ensenyaments de competència digital a l’educació de persones adultes amb la finalitat de garantir que l’alumnat que cursa els ensenyaments d’informàtica COMPETIC en els centres de formació de persones adultes assoleixi els continguts referits a l’acreditació en tecnologies de la informació i la comunicació (ACTIC3).

L’alumnat que accedeix a aquests cursos té una mitjana d’edat entre 45-55 anys, amb un nivell d’informàtica nul o molt baix que conscient del seu analfabetisme tecnològic, vol posar-se al dia. És per això que el paper de l’equip docent és molt important a l’hora d’impartir els diferents continguts tenint en compte la dificultat que de per sí suposa per aquest alumnat la comprensió dels termes informàtics. Donem molta importància a la metodologia de treball dins l’aula, de manera col·laborativa, fomentant la participació, i sobretot l’autoaprenentatge, és a dir, l’aprendre a aprendre ja que les TIC són permanentment canviants i els caldrà ser capaços d’anar-se posant el dia en les noves versions dels programaris i sistemes operatius que aniran sorgint al llarg dels temps.

En base a la nostra experiència, proposem per al curs 2016-2017 afegir a l’oferta formativa d’informàtica un primer curs d’introducció a l’ordinador que permeti de manera més relaxada el coneixement de les eines més bàsiques, per passar, un cop superat aquest, al nivell Competic 1. D’aquesta manera el curs podria comptar amb alumnat amb un nivell més homogeni i treure’n més rendiment.

Alfabetització per a persones immigrades

Aquest curs està indicat per a persones immigrades majors de 18 anys sense nocions de la llengua catalana ni alfabetitzades al seu país d’origen. Els continguts del curs són la iniciació al català oral i escrit. La durada és de setembre a juny. Una hora i mitja a la setmana pel matí.

El coneixement i l’aprenentatge del català no és només un repte per a les persones nouvingudes, és també un repte de la societat catalana per dues raons: o per la necessitat d’integrar a les persones de la nova immigració i possibilitar l’accés a tots els elements culturals i socials propis del nostre país amb igualtat d’oportunitats; o per la necessitat de fer del català una llengua normalitzada en tots els àmbits de la societat.

A més, la població nouvinguda veurà que li cal aprendre català en la mesura que sigui socialment necessari o útil per relacionar-se, per treballar, per aconseguir prestigi social, per a l’accés a la formació, etc.