Normes d’organització i funcionament del centre

ESTRUCTURA ORGANITZATIVA

Els òrgans de govern són els responsables directes del bon funcionament del centre i estan formats pel Consell Escolar i el claustre de professorat. A continuació se’n detalla l’estructura i funcions de cadascun.

Consell Escolar

El consell escolar és l’òrgan de participació de la comunitat escolar en el govern del centre. Es reunirà periòdicament per tractar aquells temes que li són propis i que venen definits per la Llei d’Educació 12/2009 del 10 de juliol.

Està format per la directora que el presideix, la tècnica representant de l’ajuntament, 2 representants del professorat, 1 representant de l’alumnat 1 representant del personal no docent. La Secretària del centre no és membre però hi assisteix amb veu però sense vot i recull tot el que en cada reunió es tracta.

Les funcions que li són atorgades al Consell Escolar, detallades en la Llei d’Educació:

  • Participar en l’aprovació del projecte educatiu i les seves modificacions.
  • Participar en l’aprovació de la programació general anual, normes de funcionament i gestió econòmica del centre.
  • Avaluar l’aplicació del projecte educatiu
  • Intervenir en el procediment d’admissió de l’alumnat
  • Intervenir en la resolució de conflictes
  • Aprovar la programació d’activitats escolars complementàries i extraescolars
  • Participar en l’anàlisi i les avaluacions del funcionament general del centre

Es reuneix com a mínim dos cops cada curs (a l’inici i al final) però en qualsevol cas pot ser convocat si així es considera oportú per tractar aquells temes que per la seva índole o urgència no puguin esperar a la reunió ordinària ja establerta d’antuvi.

Claustre de professorat

El claustre de professorat el composen tots els/les docents del centre i l’equip directiu d’aquest. La coordinació de tot l’equip es duu a terme a través d’una reunió setmanal.

L’equip directiu del centre està format per la direcció, el/la Cap d’Estudis i la secretaria. Les funcions de cada membre resumides a continuació, s’ajusten a la normativa vigent de la LLEI 12/2009, del 10 de juliol, d’educació. L’Equip Directiu assessora la direcció en matèries de la seva competència, elabora la Programació General, el Projecte Educatiu i la Memòria Anual del centre. Així mateix, l’Equip Directiu afavoreix la participació de la comunitat educativa i estableix  els criteris per a l’avaluació interna del centre i coordina les actuacions dels òrgans unipersonals de coordinació.

Direcció

Les seves funcions, de manera general, són totes aquelles que fan referència a la relació del centre amb l’exterior, ja sigui a nivell municipal, d’altres municipis, Generalitat, Diputació… i coordinar i vetllar pel bon funcionament del centre.

Cap d’Estudis

Les seves funcions es basen en ser el referent per a tot l’alumnat del centre i resoldre totes aquelles qüestions pedagògiques que puguin sorgir al llarg del curs. També s’encarrega de la organització i programació de les activitats del centre (cursos, horaris, sortides…)

Secretaria

Les seves funcions són totes aquelles que fan referència a organització burocràtica i administrativa, recull de les actes de les reunions que es realitzen, control de documentació, terminis, etc. i de suport tant a la Directora com a la Cap d’estudis.

Professorat

Les competències del personal docent del centre són les següents:

  • Intervenir en l’elaboració i la modificació del projecte educatiu.
  • Establir directrius per a la coordinació docent i l’acció tutorial.
  • Decidir els criteris per a l’avaluació dels alumnes.
  • Programar les activitats educatives del centre i avaluar-ne el desenvolupament i els resultats.
  • Elegir els representants del professorat en el consell escolar.
  • Donar suport a l’equip directiu i, si escau, al consell de direcció, en el compliment de la programació general del centre.
  • Informar i aportar propostes al consell escolar del centre i a l’equip directiu sobre l’organització i la programació general del centre i per al desenvolupament de les activitats escolars complementaries i de les extraescolars.

Actualment l’equip docent del centre està format per:

Sara Marín Lizaso. Docent de matemàtiques, biologia, química i tecnologia. Graduada en Bioquímica i Màster en Formació de professorat de secundària i cicles formatius o equivalent.

Carme Lizaso Nicolàs. Docent de castellà, català i ciències socials. Llicenciada en Filosofia i Ciències de l’Educació.

Núria Aymerich Humet. Docent de psicologia, economia de l’empresa, Competic, educació bàsica i alfabetització. Llicenciada en psicopedagogia, Mestra de primària, certificat ACTIC nivell 3 avançat i Empresària.

COORDINACIÓ AMB LA COMUNITAT ESCOLAR

Delegats de curs

Cada aula disposarà d’una persona com a delegada de curs escollida d’entre totes les que es presentin per assumir aquesta responsabilitat. La persona delegada recollirà les demandes de la resta d’estudiants, serà la interlocutora per plantejar les diferents qüestions amb la tutoria, serà la referent per plantejar aquelles qüestions que puguin sorgir al llarg del curs.

NORMES DE CONVIVÈNCIA

Drets i Deures

D’acord amb el DECRET 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures de l’alumnat i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya i la resta de normes vigents, aquest centre vetlla perquè aquests siguin reconeguts.

D’altra banda, per tal d’aconseguir un òptim funcionament del centre és vital fixar una sèrie de normes de convivència a seguir durant el curs que es lliuren a tot l’alumnat en el moment de la matrícula i que consisteixen:

En relació al comportament

  1. L’alumnat ha de ser respectuós amb el professorat, el personal no docent i amb els seus propis companys i companyes. Faran cas immediat dels advertiments del professorat i del personal no docent del centre i utilitzaran un vocabulari correcte i es comportaran educadament.

El no compliment d’aquesta norma pot donar lloc a l’expulsió de l’aula o del centre (provisional o definitivament) segons la gravetat de la falta comesa per decisió del Claustre.

En relació a l’assistència i la puntualitat

  1. L’assistència és obligatòria per obtenir el certificat del curs. L’alumnat amb assistència inferior al 80% de les sessions no tindran dret al Certificat del Curs que permet l’augment de la nota d’accés als Cicles Formatius.
  2. La puntualitat a les sessions ha de ser respectada, tant a l’inici com al final. No es permet entrar a l’aula tard sense justificació. Es computarà com a falta d’assistència que l’alumnat no estigui a l’hora de l’inici de classe o hagin de marxar abans.

En relació al consum de begudes, menjar i tabac

  1. Menjar i beure no està permès a l’interior de l’edifici per una qüestió sanitària i d’higiene. L’edifici està en un entorn natural i la propagació de plagues de formigues és un problema que és necessari evitar per part de tots els que convivim a l’edifici.
  2. El consum de tabac està prohibit en qualsevol edifici públic i la Mongia ho és, incloent el pati. Les persones fumadores hauran de sortir al carrer en el cas que vulguin fumar.

En relació a l’ús del mòbil

  1. Durant les sessions de classe el telèfon mòbil ha d’estar guardat i en silenci per facilitar la concentració a la classe. En el cas d’estar a l’espera d’una trucada o missatge important o haver de fer-la, es pactarà amb el docent quan i com es pot fer ús d’aquest.

El no compliment d’aquesta norma pot donar lloc a l’expulsió de l’aula i en cas de reiteració en la falta, el Claustre pot decidir l’expulsió temporal de l’alumne/a del centre.

En relació al material i el mobiliari

  1. El mobiliari i el material del centre és compartit amb altres departaments de l’edifici i és responsabilitat de tots tenir-ne cura. Guixar, pintar, trencar o fer un ús incorrecte de qualsevol dels materials pot comportar que l’alumnat hagi de compensar la pèrdua reparant o comprant de nou el material.

En relació a l’ús de les aules

  1. L’aula on es farà cada sessió i la disposició de l’alumnat en aquestes és decisió del docent. El treball a classe serà individual, per parelles o per grups en funció de cada activitat. L’alumnat no tenen llocs concrets assignats, sinó que pertany al docent, en base al seu criteri pedagògic, decidir quin lloc a l’aula ocuparan i amb quines persones treballarà.

El no compliment d’aquestes normes de convivència, poden suposar des de cridar l’atenció de la persona que infringeix de manera lleu alguna d’elles fins a l’expulsió del centre en el cas d’una falta greu.

Garanties i procediment en la correcció de faltes greument perjudicials per a la convivència

  1. Les faltes greument perjudicials per a la convivència en el centre tipificades a l’article 37.1 de la Llei d’educació es corregeixen mitjançant una sanció de les previstes a l’article 37.3 de la Llei esmentada. Correspon a la direcció del centre imposar la sanció en la resolució de l’expedient incoat a l’efecte, sense perjudici que la mesura correctora incorpori alguna activitat d’utilitat social per al centre i, en el seu cas, del rescabalament de danys que es puguin establir de manera complementària en la resolució del mateix expedient.
  2. La instrucció de l’expedient a què fa referència l’apartat anterior correspon a un o una docent amb designació a càrrec de la direcció del centre. A l’expedient s’estableixen els fets, i la responsabilitat de l’alumnat implicat, i es proposa la sanció així com, si escau, les activitats d’utilitat social per al centre i, en el seu cas, l’import de reparació o restitució dels danys o materials que eventualment hagin quedat afectats per l’actuació que se sanciona.
  3. De la incoació de l’expedient la direcció del centre n’informa l’alumnat afectat i, en el cas de menors de 18 anys, també els progenitors o tutors legals. Sense perjudici de les altres actuacions d’instrucció que es considerin oportunes, abans de formular la proposta definitiva de resolució, l’instructor o instructora de l’expedient ha d’escoltar l’alumnat afectat, i també els progenitors o tutors legals, i els ha de donar vista de l’expedient completat fins a la proposta de resolució provisional per tal que puguin manifestar la seva conformitat amb allò que a l’expedient s’estableix i es proposa o hi puguin formular al·legacions. El termini per realitzar el tràmit de vista de l’expedient, de la realització del qual n’ha de quedar constància escrita, és de cinc dies lectius i el termini per formular-hi al·legacions és de cinc dies lectius més.
  4. Per tal d’evitar perjudicis majors a l’educació de l’alumnat afectat o a la de la resta d’alumnat del centre, en incoar un expedient la direcció del centre pot aplicar, de manera excepcional, una suspensió provisional d’assistència a classe per un mínim de tres dies lectius prorrogables fins a un màxim de 20 dies lectius, que ha de constar en la resolució de la direcció que incoa l’expedient. Aquesta suspensió pot comportar la no-assistència al centre. Altrament, l’alumne/a haurà d’assistir al centre, però no podrà participar en les activitats lectives amb el seu grup mentre duri la suspensió provisional d’assistència a classe. En tot cas, en la suspensió provisional d’assistència a classe, que s’ha de considerar a compte de la sanció, s’han de determinar les activitats i mesures educatives a dur a terme durant aquest període.
  5. Un cop resolt l’expedient per la direcció del centre, i a instàncies dels progenitors o tutors legals, o de l’alumnat afectat si és major d’edat, el consell escolar pot revisar la sanció aplicada, sens perjudici, de la presentació dels recursos o reclamacions pertinents davant els serveis territorials corresponents. En qualsevol cas, la direcció del centre ha d’informar periòdicament el consell escolar dels expedients que s’han resolt. Les faltes i sancions a què es refereix aquest article prescriuen, respectivament, als tres mesos de la seva comissió i de la seva imposició.
  6. Per garantir l’efecte educatiu de l’aplicació de les sancions que comportin la pèrdua del dret a assistir temporalment al centre en les etapes d’escolarització obligatòria es procurarà l’acord del pare, mare o tutor o tutora legal. Quan no s’obtingui aquest acord, la resolució que imposa la sanció expressarà motivadament les raons que ho han impedit. La sanció d’inhabilitació definitiva per cursar estudis en el centre, en les etapes obligatòries, ha de garantir a l’alumne/a un lloc escolar en un altre centre. El Departament d’Educació ha de disposar el que sigui pertinent quan el centre afectat no pugui gestionar directament la nova escolarització de l’alumnat en qüestió.
  7. Quan, en ocasió de la presumpta comissió de faltes greument perjudicials per a la convivència, l’alumne/a, i la seva família en els i les menors d’edat, reconeixen de manera immediata la comissió dels fets i accepten la sanció corresponent, la direcció imposa i aplica directament la sanció. Tanmateix, ha de quedar constància escrita del reconeixement de la falta comesa i de l’acceptació de la sanció per part de l’alumne/a i, en els i les menors d’edat, del seu pare, mare o tutor o tutora legal.