Anàlisi context

Introducció

Cardedeu és una vila i municipi del Vallès Oriental que alhora forma part de la subcomarca del Baix Montseny. Té una superfície de 12.1 km2 i limita amb Llinars del Vallès, Cànoves, Sant Antoni de Vilamajor, La Roca i Les Franqueses del Vallès. L’escola de persones adultes actualment s’ubica al Centre de Formació “La Mongia”, al barri d’Els Dominics, al costat dels instituts d’Educació Secundària, El Sui i Manel Raspall i del Complex Esportiu Municipal.

Demografia

Les últimes xifres de població enregistrades (2019) fan referència a 18.357 habitants, dels quals 9.400 són dones i 8.957 són homes. La densitat de població del municipi és actualment elevada en comparació amb la densitat de població del Vallès Oriental i de Catalunya. (Font Idescat)

Els estudis de població sobre la nacionalitat indiquen que 8.761 dones i 8.347 homes tenen nacionalitat espanyola. Pel que fa a les persones estrangeres, hi ha un total 512 dones i 545 homes. (Font Idescat) La procedència de la població estrangera és pot agrupar en quatre blocs geogràfics. El primer pes demogràfic és el provinent del continent Africà, amb un 34% sobre el total de població estrangera. Un gran gruix de població prové del Marroc, majoritàriament de la zona de Larache, una localitat costanera de població arabòfona. D’altra banda, un gran nombre d’estrangers prové de països de l’Àfrica Occidental de tradició majoritàriament musulmana com són Mali, Senegal i Gambia, o d’altres com Ghana. En segon lloc trobem la població provinent de països Europeus, amb un 32% sobre la població estrangera. En aquest cas, els països d’origen són força diversos. En tercer lloc, trobem la població provinent d’Amèrica, la qual prové sobretot dels països castellanoparlant d’Amèrica del Sud. Finalment, el quart bloc el forma la població estrangera d’Àsia, que és pràcticament en la seva totalitat del Pakistan.

Pel que fa al nivell d’instrucció de la població de 16 anys i més (enregistrat l’any 2011), 1.091 habitants no tenien cap titulació i 3.483 tenien estudis universitaris. La resta de població comptava amb estudis de primer o segon grau. (Font Idescat)

Aspectes socioeconòmics

Econòmicament, Cardedeu és una població que se situa lleugerament per sobre de la mitjana catalana. La Renda familiar disponible bruta per habitant és de

17.000 euros bruts/any, en contrast amb la mitjana de la comarca que és de 16,4 o de la catalana que és de 16,6. Pel que fa a l’ocupació, la taxa de població desocupada respecte la població activa se situava al 22% l’any 2011. Actualment (2019) la taxa d’atur es troba en 847,1 habitants, dels quals 516,7 són dones i 330,4 són homes. (Font Idescat)

Aspectes socioeducatius

Per tal d’analitzar la situació socioeducativa que més rellevància té dins el context de la formació permanent, ens centrarem en el nivell formatiu de la població major de 16 anys, així com el de coneixement del català.

En el gràfic següent es pot veure com la gran majoria dels habitants d’aquest municipi tenen estudis de segon grau, però amb un important segment que o bé no té estudis o bé només de primer grau, els quals seran un dels objectius primordials de l’escola.

En referència al coneixement de la llengua catalana enregistrat l’any 2011, 16.431 habitants entenen el català, 14.049 habitants el parlen, 14.534 habitants el saben llegir i 11.149 habitants el saben escriure. (Font Idescat)

Xarxa socioeducativa

Cardedeu disposa d’una àmplia xarxa educativa que vol donar resposta a les necessitats del municipi i compta amb un Pla Educatiu d’Entorn i, sobretot, amb trobades entre tots els agents implicats per tal de compartir experiències, optimitzar recursos, resoldre problemàtiques, actuar conjuntament, etc.

Actualment Cardedeu disposa dels següents centres educatius:

Llar d’infants (municipals) i centres de primària

• Escola bressol Can Serra
  • Escola bressol Els Daus
  • Escola de Primària Germans Corbella
  • Escola de Primària Les Aigües
  • Escola de Primària Mil·lenari
  • Escola de Primària Ramon Macip – Dolors Granés
  • Escola de Primària Can Manent

Secundària, Batxillerat i Formació Professional

• INS Arquitecte Manuel Raspall
  • INS El Sui