Els pictogrames

Estem immersos en una societat absolutament visual on la relació de les persones amb l’entorn ha anat centrant-se majoritàriament en la vista. Probablement tothom coneix la dita: “Una imatge val més que mil paraules”. I és que el nostre cervell s’ha anat acostumant als estímuls visuals que poden provocar una resposta sensorial immediata.

Al llarg del dia podem observar en el nostre entorn una gran quantitat de panells amb símbols on es representa de forma il·lustrada missatges comunicatius. En autobusos, llocs públics, restaurants i molts més llocs podem veure cartells que ens informen sobre normes, indicacions, prohibicions, orientacions… Ens referim als pictogrames, una mena de dibuixos que fem servir actualment, però que el seu origen data de l’antiguitat on diferents civilitzacions ja utilitzaven símbols pictòrics, jeroglífics…

Podríem definir el pictograma com un símbol clar i esquemàtic que comunica un missatge o descriu objectes sobrepassant la barrera de les llengües. És, per tant, un recurs comunicatiu de caràcter visual que podem trobar en diversos contextos de la nostra vida quotidiana i ens aporta informació útil per tots coneguda.

Els pictogrames constitueixen un recurs capaç d’adaptar-se a diversos propòsits comunicatius en l’ensenyament. Actualment són coneguts com a eina força eficaç per treballar amb els infants que presenten necessitats educatives especials donat que resulten un suport essencial per facilitar la comprensió del “seu món” i dels missatges del seu entorn. Però també poden ser un recurs molt útil per treballar en altres àmbits. Es poden utilitzar amb els alumnes nouvinguts, amb els alumnes d’infantil i cicle inicial per treballar la lectoescriptura, a l’aula d’anglès, a l’hora de fer problemes… Les possibilitats són infinites.

 

A més d’usar el canal sensorial de la vista, els pictogrames tenen l’avantatge que no són efímers, com els missatges parlats, sinó que són senzills, tangibles, i romanen en el temps i en l’espai, permetent accedir a aquests símbols en tot moment.

Aquestes qualitats són de gran ajuda per a qualsevol, perquè tots necessitem eines que ens permetin entendre el món i “ordenar-lo” en la nostra ment. Però són especialment útils per als alumnes amb dificultats d’atenció, memòria, llenguatge i trastorns generalitzats del desenvolupament.

L’Escola és la millor família

Us fem saber que aviat començarà el projecte de grup L’Escola és la millor família, amb la participació de professionals del Centre de Salut Mental Infantil i Juvenil Sarrià Sant Gervasi, el Centre de Salut Primària Vallcarca Sant Gervasi, l’Agència de Salut Pública i el Centre de Serveis Socials de Sant Gervasi.

Està adreçat a famílies amb infants a càrrec de 2 a 5 anys, amb l’objectiu de compartir la criança i crear dinàmiques familiars positives.

– Serà un grup setmanal que ens trobarem els dijous de 9:30 a 11:30h a la Biblioteca Joan Maragall, del 19 de gener al 30 de març.

– Activitat gratuïta

– Inscripcions: al 667769698, o enviant mail al ljolis@ebavallcarca.cat

 

Pep Arisa rep la Medalla d’Honor de Barcelona

Ahir va ser un gran dia pel Farró, per la revista Coses del Farró i també per aquest blog. L’ajuntament de Barcelona va lliurar la Medalla d’Honor de Barcelona a en Pep Arisa, coordinador i redactor de la revista i col·laborador del Finestres. Ho va fer per la seva contribució al coneixement i difusió del patrimoni i la història del barri del Farró i del districte.

Feu clic a la imatge per llegir la notícia sencera.

Espais d’aprenentatge a la comunitat de mitjans i mitjanes

Aquest curs hem recuperat els Espais d’Aprenentatge a l’escola i a més a més, ens tornem a barrejar amb els companys/es de la comunitat. A mitjans/es els fem les tardes dels dimarts i en tenim sis de diferents:

– Hort i Experiments: cuidem l’hort de l’escola i provem de fer algun experiment, com més llefiscós millor!

– Recicl-Art: creem tota mena d’invents amb material reciclat, deixem volar la imaginació i “voilà”, surten meravelles.

– Little Village: és el petit poblat anglès que tenim a l’escola, hi ha un supermercat, un restaurant, un hospital, un mecànic i un munt de disfresses…ens convertim en personatges i adoptem rols diferents, això sí, “we have to practise English”.

– Robòtica: fem una mica de programació amb l’aplicació “Scratch”. Animem el nostre nom i creem petites històries que semblen d’un videojoc, és al·lucinant.

– Preparem un berenar: descobrim noves receptes de cuina saludables i de pas practiquem matemàtiques calculant el pes dels aliments i el preu que costen. El resultat final està mmmm… boníssim!

– Music-Cos: treballem l’obra El Carnaval dels Animals de Camille Saint-Säens amb diferents materials sensorials, deixem fluir el nostre cos i ens posem a la pell dels diferents animals: Quin so fan? Com es mouen? Quin timbre té la seva veu?

Els Espais són rotatoris i cada dues setmanes en provem un de nou. Ja tenim ganes de saber quin ens tocarà la setmana vinent!!!

DESEMBRE JA ÉS AQUÍ! CONCERTS i ACTIVITATS D’HIVERN i NADALENQUES

Ja estem a punt de començar l’últim mes de l’any 2022: DESEMBRE! Un mes que ens porta molta il·lusió per molts motius: acabem el primer trimestre, s’apropen les vacances d’hivern i celebrem dies molt assenyalats: caga tió, concerts, berenars, postals…uish!! Quanta cosa. Per això, per a que no se’ns passi cap ni una, aquí teniu el nostre calendari de tot el que farem al Poeta aquest mes. Al concert us esperem a totes les famílies!

Treballem les conferències a 6è

Dins del projecte “Com inventem?”, els nois i noies de 6è hem preparat unes conferències sobre un invent important de la història.

Abans d’exposar-les als nostres companys i companyes, vam fer un treball previ sobre què és una conferència, quina és la seva estructura i organització i com fer una exposició oral del tema adequada.

Per últim, hem estat treballant en la creació de rúbriques per a poder realitzar la coavaluació de les nostres conferències.