Els pictogrames

Estem immersos en una societat absolutament visual on la relació de les persones amb l’entorn ha anat centrant-se majoritàriament en la vista. Probablement tothom coneix la dita: “Una imatge val més que mil paraules”. I és que el nostre cervell s’ha anat acostumant als estímuls visuals que poden provocar una resposta sensorial immediata.

Al llarg del dia podem observar en el nostre entorn una gran quantitat de panells amb símbols on es representa de forma il·lustrada missatges comunicatius. En autobusos, llocs públics, restaurants i molts més llocs podem veure cartells que ens informen sobre normes, indicacions, prohibicions, orientacions… Ens referim als pictogrames, una mena de dibuixos que fem servir actualment, però que el seu origen data de l’antiguitat on diferents civilitzacions ja utilitzaven símbols pictòrics, jeroglífics…

Podríem definir el pictograma com un símbol clar i esquemàtic que comunica un missatge o descriu objectes sobrepassant la barrera de les llengües. És, per tant, un recurs comunicatiu de caràcter visual que podem trobar en diversos contextos de la nostra vida quotidiana i ens aporta informació útil per tots coneguda.

Els pictogrames constitueixen un recurs capaç d’adaptar-se a diversos propòsits comunicatius en l’ensenyament. Actualment són coneguts com a eina força eficaç per treballar amb els infants que presenten necessitats educatives especials donat que resulten un suport essencial per facilitar la comprensió del “seu món” i dels missatges del seu entorn. Però també poden ser un recurs molt útil per treballar en altres àmbits. Es poden utilitzar amb els alumnes nouvinguts, amb els alumnes d’infantil i cicle inicial per treballar la lectoescriptura, a l’aula d’anglès, a l’hora de fer problemes… Les possibilitats són infinites.

 

A més d’usar el canal sensorial de la vista, els pictogrames tenen l’avantatge que no són efímers, com els missatges parlats, sinó que són senzills, tangibles, i romanen en el temps i en l’espai, permetent accedir a aquests símbols en tot moment.

Aquestes qualitats són de gran ajuda per a qualsevol, perquè tots necessitem eines que ens permetin entendre el món i “ordenar-lo” en la nostra ment. Però són especialment útils per als alumnes amb dificultats d’atenció, memòria, llenguatge i trastorns generalitzats del desenvolupament.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>