Les colònies de la Garrotxa 2018

Dilluns 15 d’octubre de 2018: el volcà Montsacopa i les postals

El dilluns 15 d’octubre de 2018 ens vam reunir les Lleones i Lleons a l’escola Orlandai amb molta emoció i alegria per anar de colònies a Olot a un camp d’aprenentatge de la Garrotxa.

No vam poder pujar al Puigsacalm per culpa de la pluja i les conseqüències de l’huracà Leslie.

Quan vam arribar a l’alberg Malagrida vam esmorzar i vam jugar al zombi al voltant de la casa. Després ens vam presentar les monitores: la Joana, la Neus i la Susanna.

Ens van demanar d’asseure’ns a les grades i allà van posar una bossa d’escombraries  amb una tapa de metall; a sobre hi van posar una pols color taronja que és bicromat d’amoni. La Neus i la Joana van encendre el bicromat i va fer com la fusió d’un volcà. Molt espectacular!

Vam anar al volcà Montsacopa a peu des de l’alberg. Vam travessar Olot i fent pujada, vam arribar

al seu cràter que és tancat.

Des d’allà vam veure tota la panoràmica de la ciutat d’Olot als nostres peus.

Com que es va posar a ploure, vam baixar a dinar a la casa Malagrida.

A la tarda, mentre un grup estava jugant a les cartes amb la Berta, l’altre va anar a comprar  postals i segells a Olot; després vam fer canvi. La Marta ens va ajudar a escriure-les per la família.

Va ploure tota la tarda.

A 2/4 de 9 vam anar a sopar.

Vam fer el joc de nit dins la casa: “Amor a primera vista”; havíem de trobar una parella amb els mateixos gustos.

Després, la Maria Antònia ens va començar a explicar un conte llarg que tracta d’una expedició a l’Everest de l’any 1987: Si puges al Sagarmatha quan fumeja neu i vent. (Josep F. Delgado).

A les 12 de la nit ja estàvem dormint al llit.

Mateo, Toty, Mar i Irene

Dimarts 16 d’octubre: Croscat, Santa Margarida i la Fageda

Avui 16 d’octubre ens hem despertat, hem esmorzat i ens han vingut a buscar la Neus, la Joana i la Susanna.

Hem anat amb autocar fins l’aparcament del Croscat.

Quan érem dins del volcà, a la zona de les grederes, hem fet tres grups per escoltar i treballar millor.  Allà hem après els quatre tipus de pedres volcàniques: les més petites eren les cendres (de microscòpiques a 2mm); les de mida petita són les gredes (3mm a 6cm). Després els blocs que fan de 7cm a 20cm  i les bombes que fan de 21cm a 3 metres.

A peu, hem anat al volcà Santa Margarida. Pel camí hem trobat un munt de castanyers amb castanyes per menjar.

Un cop hem estat a dins del cràter tancat del Santa Margarida, hem observat l’ermita i els arbres de fulla perenne i caduca que el cobreixen…

Després hem baixat al restaurant Can Xel. El dinar era requeteboníssim! Hem repetit tres vegades de macarrons; eren molt bons!!!  De segon hem menjat botifarra i patates fregides. Hem pogut repetir dos cops. De postres hem menjat un gelat.

Hem sortit a jugar a un gran espai de fora; després hem anat  a la fageda d’en Jordà. Hem caminat una bona estona. Quan érem dins la fageda hem recitat el poema de Joan Maragall i hem cantat la cançó Muntanyes regalades.

Ens hem dividir en tres grups i ens han ensenyat 3 coses especials de la fageda d’en Jordà: el pelló, la faixa i la gala. Hem gradat els colors de les fulles del faig segons el seu color:

Per acabar, cadascú ens hem abraçat a un faig. A peu hem sortit de la fageda i l’autocar que ens esperava, ens ha dut a l’alberg.

Quan hi hem arribat, hem  berenat, ens hem dutxat i hem començat a escriure les cròniques per grups.

Ara, preparem les obres de teatre. Després soparem i farem el joc de nit del contrabandista amb macarrons…

Després del conte, anirem a dormir.

Tomàs, Neri, Pau i Nil

Dimecres matí 17 d’octubre: Parc de la Pedra Tosca

Aquest matí a les 8h ens han despertat; ens hem vestit i hem anat a esmorzar. Després hem anat a peu al parc de la pedra Tosca, que és com un laberint amb roques volcàniques.

Pel camí hem entrat a una pista d’atletisme i hem fet carreres de relleus.  Era una pista molt bonica. Feina un bon sol!

El Parc de la Pedra Tosca era un terreny de roques volcàniques d’una colada de lava del volcà Croscat, que tenia moltes pedres i no servia per poder-hi conrear la terra. Fa molts anys, l’Església que n’era la propietària, va decidir vendre petits espais a la gent pobre.

Els petits propietaris van apartar les roques i van fer com a muralles de roques a cada propietat. Cada petit espai té el nom d’artiga. Allà hi podien plantar: farina de fajol, plantes aromàtiques com la sàlvia que va bé per rentar les dents, romaní, espígol…

Al parc també hi hem pogut veure: un bufador que és un forat a la pedra seca i serveix com a nevera per conservar els aliments o l’aigua en fresc; cabanes de pedra seca que serveixen de refugi…

Aquest matí hem caminat molt i ens hem orientat amb GPS.

Pel camí hem trobat moltes nogueres amb nous. Les hem partit i ens les hem menjat.

Rita, Carla, Eloi i Pol

Dimecres tarda 17 d’octubre: descoberta d’Olot

Després de dinar hem tingut temps per assajar les obres de teatre.

Després, hem  anat a fer la descoberta del poble d’Olot. Ens han donat una tablet per grup i un quadern amb preguntes i enganxines amb edificis importants del poble. A la tapa del quadern hi havia un mapa del casc antic d’Olot.

Hem començat la descoberta des de la torre Malagrida (l’alberg) i hem acabar al carrer Sant Ferriol. A cada carrer o plaça havíem de respondre unes preguntes.

Quan hem acabat hem anat a berenar a l’alberg. Després, hem jugat i escrit les cròniques.

Per grups, hem estat una estona assajant les obres de teatre.  De moment ens surten molt bé!

La sorpresa de la nit, ha estat l’arribada d’en Batet. Ens ha vingut a veure i ens ha explicat dos contes de por després de sopar.

Hem acomiadat el Batet amb petons i abraçades i hem sortit a fer el joc de nit: La bandera mb llanternes. Ens hem divertit molt!

Després del conte de l’Everest, hem anat a dormir.

Joan, Abril, Clara i Guim

Dijous matí 18 d’octubre: maquetes dels volcans

Ens hem llevat amb un dia plujós.

Aquest matí hem fet les maquetes de 6 volcans de la zona volcànica de la Garrotxa:

Santa Margarida, Croscat,  La Garrinada, Biseroques,  Montsacopa i Motolivet.

Hem necessitat:

Cola blanca, porexpan, tisores, 1 retolador groc, 1 ganivet, una màquina especial per tallar el porexpan,  un full on hi havia la silueta d’un volcà i esprais de color verd, vermell i negre.

Com ho hem fet:

Retallàvem el paper amb la silueta indicada i la dibuixàvem al porexpan; anàvem a la màquina de tallar i amb el fill cremàvem el porex amb  la forma de l’alçada del volcà. Enganxàvem els trossos de porexpan fent la silueta de la muntanya del volcà.

Quan hem acabat, hem pintat cada volcà amb esprais. Han quedat molt bé!

Després, hem  mirat un vídeo de l’erupció del volcà italià Etna. Eren imatges espectaculars de foc i lava.

Sort que els volcans de la Garrotxa estan adormits!

Sami i Arnau

Dijous tarda 18 d’octubre: Museu del volcans

Aquest dijous hem anat a visitar el Museu dels Volcans.

Ens hem dividit amb els tres grups de sempre i a l’entrar al Museu cada grup ha fet un recorregut diferent.

Hem escoltat i mirat diferents aspectes dels volcans:

• Un vídeo amb la simulació d’un terratrèmol que ha estat el més espectacular del Museu. La Maria ens explica que és molt diferent viure un terratrèmol de debò que en un espai tancat simulat. Ella en va viure un a Bali.
  • Una maqueta amb la zona volcànica de la Garrotxa on hi hem situat les serres, serralades, pobles i volcans…
  • Diferents tipus de pedres volcàniques: gredes, bombes i basalt.
  • Un sismògraf que dibuixa qualsevol moviment de la terra.
  • Com un molinet que quan el feies rodar, movia les plaques tectòniques.

Després, hem sortit al parc que envolta el Museu i hem estat jugant molta estona al mocador.

Tenim moltes ganes de fer la representació de les obres de teatre. Esperem que quedin bé!

Maria, Biel, Bru, Laura, Àlex, Luna i Aurora.

Divendres 19 d’octubre: colades de lava

Hem fet les motxilles amb un temps rècord! Fins i tot hem pogut jugar una estona al voltant de l’Alberg després d’esmorzar.

A 3/4 de 10 hem pujat a l’autocar que ens ha portat al Poble de Sant Joan les Fonts.

Hem caminat un estoneta tot passant pel riu Fluvià que baixava amb molta  aigua i força, degut a les moltes pluges caigudes aquestes darrers dies.

Hem anat a una pedrera on es veuen perfectament les diferents formes que fan les roques volcàniques quan es refreden després que una colada de lava les transporti:

• Plaques, blocs i prismes.

Estàvem en un espai tranquil i hem aprofitat l’entorn per agrair a les tres mestres del Camp les seves explicacions i el seu tracte amb nosaltres. Cadascú ha pogut parlar i expressar el què sentia de les colònies. Ha estat una estona molt bonica i emotiva. Els hem fet un petit present a cadascuna.

Hem anat a fer el segon esmorzar a la font del frare; allà hi ha un espai de sensacions. Ens hem descalçat i hem caminat per moltes diferents textures (soques d’arbres, gespa, gredes, molsa, còdols…). Ens hi hem passat una bona estona!

Ens hem acomiadat de les colònies i de les mestres que ens hi ha acompanyat, davant de la cinglera de Castellfollit de la Roca.

La tornada a Barcelona ha estat tranquil·la. Tenim ganes de trobar-nos davant l’escola amb pares i mares.

Han estat unes colònies fantàstiques, malgrat no poder pujar al Puigsacalm!