Per a desenvolupar el projecte sobre microorganismes primer ens hem dedicat a fer-nos preguntes senzilles per saber quines coses sabíem o intuíem sobre els microorganismes. Després hem dibuixat, pintat i retallat dibuixos de les hipòtesis que hem fet i les hem organitzat i enganxat en tres murals diferents:
Com els imaginem?
– Amb ulls i sense ulls
– Amb boca i sense boca
– Amb potes i sense potes
– De molts colors diferents
– Amc antenes i sense antenes
– Amb nas i sense nas
On els trobem?
– Al lavabo
– Als hospitals i a les farmàcies
– A la cuina
– Al menjar podrit
– Al terra
– Als animals
– Al bagul de l’escola
– Al mar
– A les barres del metro i dels busos
– Als pous d’aigua
Com s’encomanen?
– Fent-se petons
– Bevent aigua bruta
– Esternudant
– Tocant-se amb les mans brutes
– Compartint els gots o pintallavis
Uns dies més tard, la Lourdes i la Marisa (mares de coets i cocodrils), que són infermeres ens han vingut a explicar moltes coses que elles saben sobre els microbis, bactèries i virus.
- Ens han saludat a tots donant-nos les mà un per un.
- Hem repassat tots els coneixements que vam plasmar en els murals.
- Mirant-nos les mans ens ha semblat que les teníem netes, però amb l’ajuda d’una llum ultraviolada hem comprovat que les teníem brutes: resulta les dues mares tenien un líquid invisible a les seves mans i quan ens les han donat per saludar-nos ens les han embrutat sense que es notés.
- Això vol dir que moltes vegades les mans ens semblen netes però en realitat estan brutes!
- Per això és molt important rentar-se les mans sempre.
- Ens han fet una pregunta molt interessant: els microbis són bons o dolents?
- En principi tots creiem que eren dolents perquè ens porten malalties.
- Però ens han explicat que n’hi ha de bons que serveixen, per exemple, per convertir la llet en iogurt, per fer pujar la massa del pa, per cruspir-se la brutícia que hi ha al mar.
- També ens han explicat que a la nostra panxa, als intestins hi tenim uns microorganismes que viuen a la flora intestinal i ens ajuden a prevenir infeccions.
Després hem vist com són els virus més comuns: el rotavirus que provoca la diarrea, l’influenza de la grip…
Per acabar, han tallat dues pomes per la meitat. Ens han dividit en tres grups i cada grup ha hagut de pensar un lloc de l’escola que estigués molt brut i ens l’han fet anar a tocar. Després hem posat en un pot de vidre un tros de poma neta i en els altres pots, els altres trossos de poma que ens han fet tocar amb les mans brutes. D’aquí unes setmanes veurem què passa.