Els coales descobrim els microorganismes

Per a desenvolupar el projecte sobre microorganismes primer ens hem dedicat a fer-nos preguntes senzilles per saber quines coses sabíem o intuíem sobre els microorganismes. Després hem dibuixat, pintat i retallat dibuixos de les hipòtesis que hem fet i les hem organitzat i enganxat en tres murals diferents:

Com els imaginem?

– Amb ulls i sense ulls
– Amb boca i sense boca
– Amb potes i sense potes
– De molts colors diferents
– Amc antenes i sense antenes
– Amb nas i sense nas

On els trobem?

– Al lavabo
– Als hospitals i a les farmàcies
– A la cuina
– Al menjar podrit
– Al terra
– Als animals
– Al bagul de l’escola
– Al mar
– A les barres del metro i dels busos
– Als pous d’aigua

Com s’encomanen?

– Fent-se petons
– Bevent aigua bruta
– Esternudant
– Tocant-se amb les mans brutes
– Compartint els gots o pintallavis

Uns dies més tard, la Lourdes i la Marisa (mares de coets i cocodrils), que són infermeres ens han vingut a explicar moltes coses que elles saben sobre els microbis, bactèries i virus.

• Ens han saludat a tots donant-nos les mà un per un.
  • Hem repassat tots els coneixements que vam plasmar en els murals.
  • Mirant-nos les mans ens ha semblat que les teníem netes, però amb l’ajuda d’una llum ultraviolada hem comprovat que les teníem brutes: resulta les dues mares tenien un líquid invisible a les seves mans i quan ens les han donat per saludar-nos ens les han embrutat sense que es notés.

• Això vol dir que moltes vegades les mans ens semblen netes però en realitat estan brutes!
  • Per això és molt important rentar-se les mans sempre.
  • Ens han fet una pregunta molt interessant: els microbis són bons o dolents?
  • En principi tots creiem que eren dolents perquè ens porten malalties.
  • Però ens han explicat que n’hi ha de bons que serveixen, per exemple, per convertir la llet en iogurt, per fer pujar la massa del pa, per cruspir-se la brutícia que hi ha al mar.
  • També ens han explicat que a la nostra panxa, als intestins hi tenim uns microorganismes que viuen a la flora intestinal i ens ajuden a prevenir infeccions.

Després hem vist com són els virus més comuns: el rotavirus que provoca la diarrea, l’influenza de la grip…

Per acabar, han tallat dues pomes per la meitat. Ens han dividit en tres grups i cada grup ha hagut de pensar un lloc de l’escola que estigués molt brut i ens l’han fet anar a tocar. Després hem posat en un pot de vidre un tros de poma neta i en els altres pots, els altres trossos de poma que ens han fet tocar amb les mans brutes. D’aquí unes setmanes veurem què passa.