SERRA LA VELLA

Aquesta és una tradició que des de l’escola recuperem i celebrem dos dimecres abans de setmana santa.

El fet de serrar la vella (serrar el tronc) simbolitza la destrucció dels esperits malèvols, la fi de l’hivern i l’arribada a la meitat de la Quaresma, període de penitència i abstinència que patien especialment els infants. Antigament, només els nens podien anar a fer la cantada per les cases del poble i les masies dels voltants, i les colles portaven banderes engalanades, al marge del cistell, el tronc i el xerrac. La capta recollida, consistent en ous, fruits secs, llaminadures i alguna moneda, també era repartida entre tots.

Es creu que l’origen de la Serra la vella prové d’uns llenyataires que treballaven fent bigues i llates de fusta per les teulades de les cases del poble. Quan acabaven la feina passaven per les cases a demanar, i el dia de la seva festa, anaven per les cases cantant amb un tronc i els xerracs típics del seu ofici. Posteriorment, la tradició va passar a la mainada del poble i així s’ha mantingut fins a l’actualitat.

Així, per Serra la Vella, l’alumnat de Castellví de Rosanes surt a cantar cançons tradicionals catalanes. Realitzen dues actuacions: la primera, al porxo de la mateixa escola i la segona davant de l’ajuntament. A totes dues compten amb la presència de pares, mares i veïns del municipi, que aplaudeixen totes i cada una de les cançons i al final de cada actuació es recapta aliments que la gent del poble vulgui donar. Amb el que es recullin, s’esmorza. Amb el menjar sobrer es realitza un esmorzar conjunt l’últim dia del trimestre.

Aquest any ha estat un dia molt esperat. Tota l’escola hem cantat junts i hem tingut molt de públic. Els ukeleles i la flauta travessera ens han acompanyat, i tot plegat ha estat prou emotiu.

Moltes gràcies per a acompanyar-nos i participar en aquesta tradició