Història de l’Escola

Origen de l’Escola L’Estelada de Cànoves.

L’escola que ara coneixem va néixer el curs 2001­  2002; es va posar la primera pedra el 16 de setembre de l’any  2000. Van sorgir els possibles noms: Els  Cabirols,  Port de Muntanya i l’Estelada. Aquestes propostes varen ser fruit del treball fet des de les diferents classes. Per a fer la tria, es va fer una consulta popular on va participar   tots  els estaments   del poble: mestres, alumnes, famílies i el resultat ja el sabeu. L’Estelada, per fi, ja era una realitat.

Aquesta és la història moderna.  Cal dir, però que l’Escola de Cànoves és quelcom més.  A   la plaça de l’Ajuntament hi ha la que la gent del poble coneixia com la Petita Escola.

Fins a l’any  1987  només hi  havia  una  mestra,  amb  una  sola  aula  a la planta baixa. No tenim dades certes, però no  passava de  10  alumnes.  Aquesta mestra vivia  a  la  Casa  del Mestre, edifici annex a  l’Escola. L’any 1989 s’incorpora un altre mestre i divideixen en dues aules.

A  la  planta  baixa  hi  havia  P4,  P5,  1r  i  2n.  (10  alumnes).  Al pis hi havia l’alumnat de cicle mitjà 3r, 4t i  5è, amb l’altre mestre (12  alumnes). L’alumnat de Cicle superior es desplaçava a Cardedeu.  L’Ajuntament col·laborava amb un professor de gimnàstica i  un de música ­dues hores setmanals­.  L’any  1991 es creà el grup de P3, i va arribar el tercer mestre.  Estem parlant d’una època en què aquestes petites escoles s’anomenaven Unitàries i incompletes rurals perquè convivien diferents cursos dintre la mateixa aula i s’integraven al grup d’Escoles dites Zona Escolar Rural (ZER). Nosaltres pertanyíem a la zona del Baix Montseny. Aquesta situació es va  fer  insostenible  cap  a  finals  de  la  dècada  dels  80.  Va  sorgir  la  necessitat  d’una  nova escola  degut  a  l’increment  de  població,  principalment  nouvinguda,  que   va  descobrir  les bondats  de  viure  en   un  entorn  de  natura  i   fora  de  la  densitat  demogràfica  de  Barcelona  i voltants.

Penseu que la població registrada el 1981 era de 576 habitants. El 1998 va ser de 1.659. Aquesta  situació  va  portar  a  cobrir les necessitats de places escolars a través d’anar situant els mòduls prefabricats  que, a mesura que creixia l’alumnat, s’afegien a l’espai  cedit  per  l’Ajuntament  ­on  ara  hi  ha  l’escola­.  El  curs  93-­94  va  ser  el  primer  amb  un mòdul  a  l’espai  de  l’actual  escola. Ja teníem 4 aules: dues a l’antiga i dues al mòdul. Aquest mòdul  es van ocupar pels alumnes del cicle mitjà. Els petits, cicle infantil i cicle inicial,  van romandre  a  la  petita  escola.  Es  va  habilitar  el  primer  menjador  ­10 alumnes­ a la  que havia estat  la  casa  del  mestre.  El  curs  95-­96  es  va  afegir  un  nou  mòdul:  ja   teníem  6  aules.  El 97-­96  un  nou  mòdul  ­i vuit  aules­  i  s’implanta  el  6è.  de primària. Això va comportar deixar de pertànyer a la ZER i ser una Escola autònoma.

Al  voltant  de   l’any  1995  ja  es  va  parlar  seriosament  d’una nova Escola.  Tothom va prendre consciència  de  la  realitat:  el  poble  creixia  exponencialment  i  conseqüentment s’incrementava  la  població  escolar.  Es  va  vehicular  la   petició  al  Departament d’Ensenyament,  de  la  mà  de  l’Ajuntament,  i  tot  i  les  dificultats  o  entrebancs  que  genera  la cosa  pública  habitualment,  es  va  aconseguir  que   fos  realitat  el  projecte  en  un  termini relativament curt, i podem dir que el nou segle ens va portar una nova Escola.

El curs 1999-­2000 ja vam passar a ser Escola d’una sola línia. Un curs per aula.

El  curs  2004­-2005  probablement  arran de  la  bonança  econòmica dels anys anteriors i  amb el  consegüent  increment   de  població,   vàrem  haver  d’implementar  2  aules  de  P­3;  això  va comportar  que  els  cursos  posteriors  ja  van  ser  també  de  dues  línies  fins  arribar  el  curs 2013­-2014 on es va assolir la doble línia des de P3 fins a 6è.

Actualment, la disminució de natalitat a la població ha fet que tornem a tenir una sola línia.

En aquest temps els directors han estat En Manel Garbí   (1989-­2011) i en   Josep Painous (des del 2012-2020­). Actualment, en Jesús Quintana, n’és el nou director.