Relació amb els alumnes

Disciplina

Una conducta inadequada, una actitud incorrecta, un comportament anòmal vénen donats per unes pautes i normes originals que han estat transgredides. En el món escolar, també en el nostre centre, això no és una excepció. La disciplina que ens cal per evitar-ho rau en el coneixement de les normes, més que en el règim disciplinari que se’n deriva.

Cal, perquè l’alumne gaudeixi d’un clima de seguretat emocional i d’aprenentatges adients, que sigui coneixedor de les normes i reglaments generals de l’escola i de les normes concretes del seu grup classe, que hauran de ser consensuades entre els tutors i els mateixos alumnes.

Aquest coneixement ha de basar-se en unes normes bàsiques de centre, elaborades i consensuades per la direcció i el claustre de mestres, i en les d’aula, que en termes generals hauran d’avenir-se a les normes generals de l’escola, evitant contradiccions.

Quan les normes i reglaments són conegudes i dutes a la pràctica per tot el col·lectiu docent és més senzill pels alumnes seguir-les i no estar pendent de la interpretació de cadascun dels mestres.

Ser disciplinat és, a les hores, més senzill pels alumnes i les correccions, d’incompliment dels límits establerts, són menys necessàries i de menor rellevància.

L’enfocament restauratiu

L’Enfocament Restauratiu Global és la visióque té la nostra escola respecte al tractament del conflicte. Aquest enfocament, proporciona metodologies proactives per a la creació d’entorns amables on tothom pugui desenvolupar al màxim les seves potencialitats i, alhora, estratègies o pràctiques responsives responsabilitzadores, no culpabilitzadores i reparadores per a la gestió del conflicte. L’Enfocament es fonamenta en uns valors de base com l’obertura, la sinceritat, el respecte, la inclusió, la participació, l’autonomia, la llibertat, la cooperació, la solidaritat i la diferència, i implica un canvi de mirada pel que fa a la gestió de la convivència tot donant valor als aspectes proventius i preventius i desenvolupant capacitats clau com l’escolta atenta, activa i empàtica i la comunicació noviolenta.

Els conflictes, en la majoria d’ocasions, seran difícils d’evitar, però com a docents, som responsables d’actuar de forma proactiva per provenir i prevenir, a base del modelatge d’eines i recursos que ajudin als infants a solucionar-los.

Algunes de les eines que emprem per fer palesa aquesta proactivitat són:

🖐️ Temps de cercle i cercles de paraula

🖐️ Escolta activa

🖐️ Comunicació no violenta

🖐️ Converses restauratives

Correcció i modelatge

De vegades, la trangressió de les normes o els conflictes succeeixen i és necessari actuar, sempre des de un punt de vista respectuòs i també funcional, dotant d’eines als infants per a que siguin els promotors de la sol·lució.

Per tal de poder actuar cal que qui fa la correcció d’un comportament sigui sempre un model a seguir. No podem demanar a un nen que no cridi pels passadissos si nosaltres, els docents, els adults, ho fem per cridar l’atenció d’algun alumne.

Cal que com a docents siguem capaços de transmetre, en tot moment, un missatge assossegat, alegre, motivador i impulsor de comportaments adequats als límits que ens hem imposat entre tots.

En termes generals la manca de disciplina, la transgressió de les normes i reglaments, han de ser corregides des del raonament, la conversa i la reflexió.

El càstig com a correcció conductista està lluny de la visió d’escola que estem construint.

En darrer terme i quan no hi ha altra sortida que aplicar una mesura correctora, aquesta ha de ser proporcionada a l’acció, de compliment immediat. Les mesures correctores s’han de fonamentar en el raonament, la reflexió i en el modelatge. Han de ser proporcionades, immediates, curtes en el temps, reconductores i reparadores, tenint molt clar que no amonestem la persona, corregim conductes, respectant els drets de l’alumne i les seves necessitats.