Projecte d’emprenedoria de 6è

L’emprenedoria a l’escola es planteja amb l’objectiu que l’alumnat assoleixi unes competències que li permetin tenir una actitud activa de transformació de les idees en projectes.

A més a més, es tracta d’un projecte col·laboratiu on tota la comunitat forma part.

L’objectiu del treball de l’emprenedoria és promoure en els infants les competències, valors i actituds —autonomia, iniciativa personal, creativitat, planificació, organització, presa de decisions, treball en equip que fomenten una actitud de superació personal davant la vida.

Per treballar l’emprenedoria cal incidir en:
– El desenvolupament de les competències personals relacionades amb l’autonomia i la presa de decisions, amb la reflexió i amb l’assumpció de les conseqüències dels propis actes.
– La promoció de la creativitat amb propostes que propiciïn l’intercanvi de punts de vista, la generació de nous productes i el desenvolupament i transformació d’ idees en actes.
– El treball dels continguts curriculars des de la perspectiva dels valors d’emprendre, planificar i gestionar projectes vitals que provoquin canvis i innovacions en qualsevol entorn.

Amb el treball de l’emprenedoria l’alumne ha d’assolir els objectius següents:

1. Pensar, planificar i materialitzar projectes.

2. Posar els mitjans necessaris per portar a terme les pròpies decisions.

3. Desenvolupar la capacitat d’iniciativa i l’autonomia: prendre decisions i preveure’n les conseqüències, així com saber triar i decidir per un mateix, amb confiança.

4. Solucionar els problemes i situacions de manera innovadora, original i creativa.

5. Adaptar-se a noves situacions i contextos mantenint una actitud constructiva.

6. Mostrar un esperit de superació permanent i regular en la feina i davant de les dificultats, superant la dilació de certs desitjos tot mantenint una actitud positiva i proactiva per desenvolupar el treball i l’aprenentatge.

7. Confiar en les pròpies capacitats i possibilitats de desenvolupament, identificar les capacitats personals i promoure’n els punts forts i potenciar-los.

8. Descobrir els propis interessos.

9. Comprendre i percebre els sentiments i les necessitats dels altres, per actuar en conseqüència.

10. Treballar en equip amb els altres, en un ambient de col·laboració i confiança.

11. Autoafirmar els propis drets de forma respectuosa i ferma, sense deixar-se manipular pels altres (assertivitat).

12. Preveure, afrontar i resoldre conflictes interpersonals des del respecte per obtenir resultats satisfactoris.

13. Percebre, escoltar i transmetre de manera efectiva.

14. Entendre les relacions existents entre els diferents actors socials de l’entorn (família, comunitat, ciutat…).

Durant el projectes els alumnes fan activitats com:

1. Trien la sortida de final de curs que volen fer i elaboren un pressupost del seu cost.
  2. Pensen i fan tria de les manualitats que poden realitzar per a recaptar els diners necessaris.
  3. Elaboren una llista del material que necessitarà en funció de la previsió de la quantitat de productes a realitzar (objectiu grupal). A continuació, fan una cerca en catàlegs dels preus per fer la comanda i per últim, s’encarreguen de trucar per fer-la. Quan arriba el material, comproven que el material correspongui amb l’albarà.
  4. Produeixen les manualitats per vendre.
  5. Una vegada s’acaben les sessions de producció, cada grup fa un recompte de productes realitzats per saber si han complert el seu objectiu:
    • si no han complert l’objectiu, això implica que el preu de venda haurà de ser més alt, ja que han invertit diners en material que no s’ha fet servir.
    • si han complert l’objectiu, i sobra temps i material poden confegir més manualitats.
  6. Posteriorment, cal calcular el preu de venda. Primer, han de dividir el cost del material entre la quantitat de productes realitzats. Tenint en compte la mà d’obra, decideixen el preu final. També van fer un previsió dels guanys que tindrien amb la venda de les seves manualitats.
  7. Elaboren una campanya de difusió mitjançant tots els canals de comunicació de l’escola.
  8. El dia de Sant Jordi realitzen les seves paradetes.
  9. Fan la liquidació del pressupost i la posterior reserva de la sortida escollida si és possible.

Els alumnes valoren molt positivament tot el procés realitzat amb el seu projecte. Sempre aconsegueixen el seu objectiu inicial de finançar la seva sortida de final d’etapa. A més, en moltes ocasions els guanys els permeten fer donacions a entitats i associacions que més ho necessiten.