FAMÍLIES

Aquest espai intenta ser un calaix de sastre per a les famílies on puguin trobar informació, documents o notícies que els puguin ser interessants i per què no, en algun moment d’ajuda.

JUGUEM EN CATALÀ

A través del joc aprenem llengües de manera informal i també consolidem els idiomes que ja sabem. I és que sense adonar-nos-en, emprem totes les habilitats lingüístiques perquè el joc exigeix: parlar, llegir, comprendre i fins i tot escriure (si la mecànica del joc jo demana).

Per als nous parlants de català, el joc és una manera d’entrar en contacte amb el registre més informal de la llengua. És un espai propici perquè coneguin un llenguatge espontani i popular, allunyat de la variant més acadèmica.

En aquest enllaç www.cpnl.cat/jocs/cataleg us trobareu més de 1.000 jocs en català. És un catàleg amb informació completa i actualitzada sobre l’oferta comercial de jocs en català, amb una classificació per tipus de joc, edats recomanades, nom del joc i fabricant. A més a més, trobareu les botigues que venen joguines en català, per poblacions www.cpnl.cat/jocs/establiments

També hi ha un enllaç específic per als videojocs, classificats per temàtiques: https://llengua.gencat.cat/ca/serveis/videojocs/

LECTURES QUE ENS FAN SENTIR BÉ

#JO APRENC A CASA
El Departament d’Educació ofereix aquest nou espai web en el marc de la campanya #JoAprencACasa, amb l’objectiu que les famílies hi puguin trobar orientacions i propostes d’activitats d’aprenentatge per a alumnes d’educació infantil, primària i secundària.

LLEGIR AMB ELS FILLS I FILLES…

Què podem fer per encomanar-los les ganes de llegir? Quins llibres li puc regalar pel seu aniversari? Els hem d’obligar a llegir cada dia, si no en tenen ganes? Segur que us han fet moltes preguntes d’aquest estil al vostre centre. Les famílies necessiten els vostres consells, la vostra expertesa. El programa LECXIT-Lectura per a l’èxit educatiu ha publicat un material molt interessant, creat per en Jaume Centelles, tot un referent en el món de la lectura i de la biblioteca.

Llegir amb els fills i filles: qüestió de confiança, generositat i paciència és un dossier dirigit a les famílies. La seva estructura és molt senzilla, conté quatre capítols que aborden els temes que més els poden interessar:

• 12 propostes per promoure la lectura dels fills i filles. Amb format d’infografia es recomanen accions quotidianes i senzilles per afavorir el gust per llegir des de casa.
  • Quins llibres escollir per als nostres fills i filles? Orientacions per ajudar les famílies a triar llibres per franges d’edat.
  • Com podem acompanyar la lectura des de casa? Es mostren, de manera senzilla i accessible, tres tipus bàsics i necessaris de lectura: compartida, guiada i en veu alta.
  • Lectura en temps de vacances. Un decàleg amb consells per aprofitar aquest temps de lleure per gaudir de la lectura i els espais lectors.

GUIA PER A FOMENTAR LA LECTURA DE 0 A 4 ANYS

L’ALIMENTACIÓ SALUDABLE EN ETAPA ESCOLAR

ACTIVITATS AMB ELS NOSTRES FILLS I FILLES PER A MILLORAR LA CONCENTRACIÓ

1. Els trencaclosques són un excel·lent exercici d’observació.
  2. Copiar dibuixos implica fixar-se molt en els detalls.
  3. Els dibuixos de números l’obliguen a fixar-se per unir les línies.
  4. Els jocs de memory també requereixen molta atenció.
  5. Els jocs de buscar diferencies exerciten l’atenció sostinguda.
  6. Relacionar textos amb dibuixos.
  7. Aprendre lletres de cançons o poemes.
  8. Les sopes de lletres també es resolen amb molta atenció.
  9. Els laberints són divertits i necessiten atenció i intel·ligència espacial.
  10. Els mandales per pintar.
  11. En general tots els jocs de taula uneixen la diversió amb l’obligació de concentrar-se durant llarg períodes.

GUIA PRÀCTICA DE CELIAQUIA A L’ESCOLA