Projecte caixes niu AMB

L’escola Joan Perich i Valls de Sant Joan Despí és limítrof amb el parc de la Fontsanta i per aquest motiu molts dels infants tenen una relació estreta amb aquest parc, ja sigui com a usuaris de les zones de joc o com a mitjà facilitador de la seva mobilitat sostenible.

Fa 6 anys la nostra escola va iniciar un projecte de potenciació de la biodiversitat dins del marc escolar. Entre altres projectes es van fer hotels d’insectes, se’n van instal·lar caixes niu, menjadores per ocells i es va potenciar l’hort i els jardins escolars. Com a continuació lògica d’aquests projectes que l’escola du a terme amb els nostres infants creiem bàsic poder crear un vincle entre l’escola i l’entorn proper, en aquest cas el parc de la Fontsanta.

El curs 2017-18 vam iniciar l’estudi i seguiment dels ocells del parc, fent un projecte d’aprenentatge servei consistent en la instal·lació de caixes niu i el seu seguiment. Aquest projecte ens va permetre evidenciar les relacions entre els ocells que ens visiten a l’escola i els que viuen al parc i poder treballar aspectes relacionats amb la cura del medi ambient i les relacions entre els aspectes locals i globals, en aquest cas representats per l’escola (local) i el parc (global). A més de treballar el civisme, la conservació i promoció de l’entorn proper.

Des de llavors el projecte s’ha mantingut actiu amb l’alumnat de 4t de Primària, amb una vinculació al parc que el sentin com a propi i que per aquest motiu sentim la necessitat de conèixer i cuidar el seu ecosistema.

Aquest projecte permet abordar molts dels aprenentatges presents al currículum i que tenen a veure amb l’àmbit de coneixement del medi natural, social i cultural i també treballar diverses  competències que possibiliten una gran transversalitat.