PROGRAMA D’IMMERSIÓ LINGÜÍSTICA TARDOR 2015

El passat dia 27 de setembre, tal i com ja us vam anunciar en l’exemplar de la Segarra del mes passat, 25 alumnes del nostre centre van emprendre una aventura que avui podem dir que recordarem amb il•lusió tota la vida.
A les deu del matí, tots carregats de maletes vam pujar a l’autobús amb destí a Talamanca de Jarama, un poble situat a uns 40 kilòmetres de la ciutat de Madrid. Allí hi faríem una estada de set dies, amb l’allotjament i la manutenció gratuïta per tots els alumnes. El programa a realitzar giraria entorn a temes de medi (l’aigua, la flora i la fauna, la Terra i l’impacte de l’home en el seu entorn). Teníem la lliçó apresa perquè des de l’escola ja havíem tractat aquests continguts prèviament en anglès. L’objectiu de la metodologia d’immersió era aconseguir que tot l’alumnat, independentment de la seva llengua familiar, reforcés la seva competència comunicativa, de manera que pogués utilitzar normalment i de manera correcta el català i el castellà, i que comprengués i emetés missatges orals en anglès.
Doncs bé, les expectatives que teníem abans d’anar al centre El Jarama, es van veure superades amb escreix un cop vam ser allí. El lloc era espectacular, una granja escola que ens oferia moltes possibilitats! Hectàrees d’espais verds on poder practicar equitació, canoes, jocs col•lectius, rocòdroms, tir a l’arc i amb múltiples zones dedicades als animals on observar, per exemple, ruscs d’abelles. Els interiors també estaven molt bé, amb habitacions grans i aules de tallers.
Tots aquests serveis els vam compartir amb els alumnes i les mestres d’una escola de Galícia: “Castro Baxoi”. Cal esmentar que si un dels objectius del programa era aprendre a conviure amb nens i nenes d’una comunitat autònoma diferent a la nostra, aquest el vam superar amb bona nota. Vam passar tots set dies junts, barrejats en tot moment, compartint i aprenent. Val a dir que al principi no va ser fàcil parlar castellà amb ells i entre nosaltres, però poc a poc vam anar adquirint l’hàbit de forma natural.
Els mestres nadius i no nadius ens van organitzar l’estada a la perfecció. Van seguir la programació al peu de la lletra, i des de que ens despertaven amb el “good morning” fins que ens deien el “good night” ens parlaven en anglès. Al final del dia, ja us podeu imaginar la quantitat d’informació que els nostres alumnes havien hagut de retenir! Podem confirmar que el plurilingüisme va ser-hi present tots els dies!!! D’aquesta manera els alumnes van aprendre sense adonar-se que estaven aprenent, van fer ús de l’anglès en un context natural i funcional , jugant, fent manualitats, cantant i representant.
Vam tenir molta sort perquè el temps ens va acompanyar en tot moment, i vam poder fer totes les sortides previstes: excursió al riu Jarama, al Pontón del Olivo, al Pantano de Guadalix i la més esperada, a Madrid ciutat, on els nostres alumnes van poder fer el que més desitjaven: comprar un regalet a les famílies!!!
De moments per recordar n’hi van haver molts, des de l’intercanvi de detalls entre una escola i una altra, des de les presentacions finals que van fer els grups amb les teachers d’allà, des del vídeo que vam gravar tots junts “Let’s save the Earth”, etc. Però, sens dubte, el més emocionat va ser l’acomiadament. Va ser difícil fer pujar els alumnes a l’autobús, tot eren plors i paraules boniques” I will miss you!!! Te escribiré! Os llamaremos! We will remember you…
Un cop aquí vam voler fer la valoració del programa amb els nostres alumnes, en destaquem les següents afirmacions:
A.A.: – The best moment was when I met the students from “Galicia”.
A.M.:- The monitors were very nice.
H.S.:- For me the funniest was the night games.
J.M.:- I found “The king Kong Song” very funny!
O.T.:- I enjoyed the Disco.
J.C.:- I liked Madrid!
Sentim que el nostre deure com a educadors és facilitar als nostres alumnes el màxim d’oportunitats per créixer com a persones i per adquirir aprenentatges que els siguin útils per defensar-se en una societat on la diversitat de llengües és present a tot arreu. Com a centre plurilingüe que volem ser, ara tenim uns deures a fer: seguir amb contacte amb l’escola de Galícia. Tenim idees i les volem madurar, per tal de que en surti un projecte cooperatiu. L’experiència ha estat molt bona, hem tornat amb ganes de més, amb ganes de seguir treballant i amb ganes de repetir!!!!

Aneu a la barra d'eines