Projecte Touchtennis i Blind Tennis a l’escola

Aquest curs 2021-22, dins l’àrea d’Educació Física, portem a terme un projecte nou: Touchtennis I Blind Tennis a l’escola. Aquest projecte s’inicia com a prova pilot des de cicle mitjà, tot i que es farà també alguna sessió a cicle inicial i cicle superior.

Ha estat possible gràcies a la participació en la convocatòria “Activa el teu Projecte 2021-22” de l’Ajuntament de Girona i al suport de la resta del claustre de mestres i l’AMPA de l’escola.

Agraïm també al director de promoció i desenvolupament de la Real Federación Española de Tenis, Sr. J.V. i al responsable del seguiment de tenistes a Girona, membre de la Federació Catalana de Tennis, Sr. D.C. el seu assessorament en alguns aspectes relatius a materials i altres tràmits.

Donem especialment les gràcies al creador del Touchtennis, Sr. Rashid Ahmad, que ens va assessorar sobre l’esport quan el passat mes d’agost va arrencar a Barcelona, al “Club Tennis de La Salut” el 1r circuit a Espanya de la nova Lliga Mafre de Touchtennis i la coordinadora del Pla català de l’Esport de la nostra escola va tenir la sort de poder parlar amb ell. El creador de la modalitat li va explicar de primera mà els requisits per aplicar-lo a l’escola, la importància de disposar de raquetes adients per no crear males posicions ni forçar el cop amb una raqueta rígida de plàstic, els trucs de cops que es poden fer amb algunes parts del cos en determinades situacions… i que li aporten un component més lúdic, etc.

El Touchtennis va ser ideat a Londres, l’any 2002 per l’empresari britànic Rashid Ahmad. La RFET va portar aquesta disciplina a Espanya fa dos anys.

Un dels objectius del fundador és que fos un esport divertit, facil de jugar amb diferents edats i entre elles (p.e. pares i fills/es, avis i nets…). De fet el va crear buscant un esport apte per la seva filla i per poder jugar bé amb ella.

Una de les grans innovacions és que és un esport unisex, tant en individuals com en dobles. A més, es juga amb pilotes d’espuma, raquetes de 21” i una pista de dimensions semblants al minitennis.

El Blind Tennis es gesta al Japó, cap a l’any 1984. La idea original va ser de Miyoshi Takei, un estudiant cec apassionat pel tennis que, amb el seu professor d’educació física, va intentar adaptar el tennis a les seves condicions. Van dissenyar una pilota que possibilités el jugador amb discapacitat visual ubicar-la a la pista i van fer una petita adaptació de la normativa: p.e. la pilota pot fer fins a 3 bots. Les dimensions de la pista i les característiques de la pilota, que també és d’espuma, fa que es pugui compaginar molt bé el seu treball. A més, algunes adaptacions de blind tennis son aplicables en la iniciació del Touch (p.e. deixar donar més d’un bot abans del colpeig).

Pensem que el treball d’aquestes dues modalitats afavorirà molt la inclusió esportiva, alhora que la motivació.

Entre d’altres, destaquem els següents objectius:

1. Iniciar-se en el touch tennis i el Blind tennis de manera lúdica, des de l’educació física.
  2. Potenciar l’autonomia, l’empatia, la creativitat, la inclusió i l’emprenedoria a través de l’educació física.
  3. Fomentar l’ús de les noves tecnologies de la comunicació i de la informació i l’adquisició de nou vocabulari en anglès.
  4. Portar a terme una metodologia integradora, en contra dels estereotips de gènere, potenciant una educació inclusiva des de l’activitat física.
  5. Fomentar activitats Intergeneracionals (aquest actuació seria una vegada no tinguem les restriccions de la Covid a les escoles)
  6. Promocionar valors i principis:  treballar en equip, cultura de pau.

Desenvolupament:

A 3r i 4t, des de mitjans del mes de gener, hem destinat les sessions a fer moltes activitats de coordinació dinàmica general i de velocitat de reacció. Així mateix hem fet una gran varietat de llançaments, recepcions i bots  amb pilotes de tot tipus i formes, intentant propiciar un gran número d’experiències per arribar al mes d’abril amb un bagatge motriu més ampli que els hi ajudés a tenir més èxit en les tasques previstes.

A mitjans de març van començar a fer algunes activitats amb altres tipus de pales: pala- mà, bàdminton… introduint ja de manera jugada (p.e. amb cèrcols) alguns moviments que necessitarem.

A principi d’abril es van començar les sessions específiques del projecte.  L’objectiu principal per aquest curs és aprendre a jugar una mica i millorar la coordinació dinàmica general. Així mateix s’impulsarà el respecte i col·laboració entre tots/es.

Es preveu que cicle inicial faci alguna sessió de familiarització durant el mes de juny i cicle superior a partir de finals de maig.

És un projecte amb continuïtat en el temps, per tant, els propers cursos es dedicaran algunes sessions per continuar implantant les activitats.

Projecte (extracte)