Estratègia Digital de Centre

L’Estratègia Digital de Centre té com a referent el Pla d’Educació Digital de Catalunya (PEDC) 2020-2023 presentat pel Departament d’Educació, que té per objectiu contribuir al desenvolupament de les competències digitals que els ciutadans i les ciutadanes necessiten per viure i treballar en una societat immersa en constants transformacions i canvis.

L’estratègia digital de centre (EDC) defineix i concreta les línies d’actuació d’un centre que fan possible que docents, alumnat i centre assoleixin la competència digital. Per aconseguir aquesta competència digital, l’EDC comprèn tots els àmbits del centre: organitzatius, metodològics, curriculars i comunicatius, els quals s’han de veure necessàriament implicats i, si escau, transformats, des d’una perspectiva d’innovació i de millora contínua.

Els objectius de l’EDC es poden agrupar en cinc àmbits, que tenen com a fita el màxim assoliment de la competència digital de l’alumnat, del professorat i del centre:

• Assoliment de la competència digital
  • Planificació estratègica i organització
  • Metodologies didàctiques i innovació
  • Inclusió digital i de gènere
  • Seguretat i protecció de dades

L’EDC té, bàsicament dues parts. Una primera part que és més estratègica (objectius, activitats, planificació, etc.), on es defineix on vol arribar el centre digitalment parlant. La segona part mostra la cultura digital, ja que és on es va recollint el que el centre ja té establert en aquest sentit (plans, procediments, protocols, normatives, serveis i acords que el centre ja utilitza).

Diagnosi

• Punts forts:
    • Lideratge: Desenvolupament de l’estratègia amb el professorat.
    • Infrastructura i equips: Accés a internet. Dispositius digitals per a l’aprenentatge.
    • Desenvolupament professional continu: Participació a la formació permanent.

• Punts febles:
    • Col·laboració i xarxes: Col·laboracions.
    • Pràctiques d’avaluació entre alumnes: Comentaris a altres alumnes sobre el seu treball.
    • Falta de temps per als professors: Coneixement més prodund d’alguns dispositius.

Objectius de Pla d’Estratègia Digital de Centre 2022-23/ 2025-26

1- Planificar per nivells l’ensenyament de la competència digital de l’alumnat per millorar-ne l’assoliment (adaptació al nou currículum)
2- Crear un mecanisme d’avaluació de la competència digital de l’alumnat per mesurar-ne l’assoliment
3- Crear un pla de benestar digital per assegurar la competència digital
4- Millorar i diversificar l’avaluació digital per millorar l’aprenentatge (alumnat i mestres)
5- Crear tasques en línia multinivell que permetin la inclusió de l’alumnat amb diversitat
6- Fomentar experiències d’intercanvi entre docents per afavorir l’aprenentatge compartit
7- Consolidar i completar la comunicació al centre per fer-la més efectiva

Avaluació dels objectius i actuacions del Pla d’Estratègia Digital

• Avaluació (accés restringit a mestres). S’habilitarà a finals de juny de 2023.

(Darrera actualització: 9 de juny de 2023)