Què fem a l’ambient de joc simbòlic?

L’ambient de joc simbòlic té com a principal objectiu afavorir que els infants representin rols i accions socials que troben a la vida real, explorant i reproduint el món dels adults. Aquest espai està dissenyat per a què els infants, a través del joc, s’expressin tal com són, adquirint habilitats personals i desenvolupant la seva capacitat de relació amb els altres.

L’espontaneïtat, l’ajuda entre infants, la imaginació, les relacions interpersonals, les experiències prèvies, la representació… aquests i molts d’altres són ingredients que fan que a cada sessió es produeixin noves històries que esdevindran un aprenentatge diferent per a cada infant.

En aquest ambient hi ha diversos microespais en els que les propostes van variant periòdicament en funció dels interessos dels infants i també de les festivitats o estacions en que ens trobem:

  • El mercat on hi troben diferents productes amb els seus preus per tal que l’alumnat es vagi familiaritzant amb els nombres, els diners, l’intercanvi de diners per productes i pugui, també, practicar el comptatge, el càlcul mental, la comunicació oral…
  • La caseta on hi ha disposada la zona de menjador amb cuina; zona d’higiene de la casa amb la rentadora i l’estenedor i el carro de la neteja; zona dels nadons amb els cotxets, els bressols, el canviador amb bolquers i tovalloletes humides i armaris de roba per a les nines.
  • La perruqueria ubicada davant del mirall amb les butaques, les revistes i tots els estris necessaris per estar ben guapos i guapes. Aquest microespai, però, ha canviat per la zona de les disfresses i el maquillatge les setmanes anteriors i posteriors al carnaval. En ell, hi disposen d’una burra amb les disfresses penjades i els seus accessoris en safates.
  • El teatre amb diferents titelles i contes tematitzats. Generalment la temàtica dels contes i les titelles està relacionada amb els projectes que es treballen a cada aula. Els infants disposen de dues butaques i una capsa de crispetes per gaudir de la sessió teatral.
  • El metge amb hamaques i els estris típics, unes radiografies, làmines per comprovar la vista… i una farmàcia dotada amb diferents capses de medicaments classificats pel seu ús: mal de cap, de panxa… i que hi poden comprar a partir de la recepta que els hi fa el metge
  • El transport on actualment els infants munten el seu propi disseny de carretera amb les normes que considerin necessàries amb les senyals de trànsit i els diferents automòbils. Aquest espai va canviant de mitjà de transport (tren amb vies, vaixell amb teles blaves que simulen l’aigua i sorra…).

Quan iniciem la sessió recordem breument les normes que regeixen la pròpia realitat fora de l’aula i que intentem reproduir a l’ambient de joc simbòlic: quan anem a comprar agafem només allò que necessitem perquè pugui quedar menjar pels altres i hem de pagar allò que hem adquirit; quan anem al teatre estem atents a l’obra i aplaudim quan acaba; si volem anar a la perruqueria podem demanar hora per telèfon o fer cua per esperar que ens toqui, etc.

En aquest ambient gaudim d’allò més, ens encanta jugar a ser i a fer i, sobretot, a crear i representar històries. Aquestes ens ajuden a conèixer i a gestionar les nostres emocions i també les dels nostres companys i companyes.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>