Els nens i nenes d’educació infantil treballem per ambients

Els ambients permeten als infants ser els protagonistes dels seus aprenentatges deixant-los temps i llibertat per l’exploració, la manipulació i l’expressió segons les seves emocions i necessitats.

Els objectius que es treballen amb aquesta metodologia són:

• Afavorir l’autonomia dels infants. Ells són els constructors dels seus aprenentatges.
  • Potenciar la cooperació entre infants de diferents edats i així fomentar les relacions d’ajuda mútua.
  • Fomentar el desenvolupament de diferents llenguatges expressius.
  • Desenvolupar la creativitat i l’actitud investigadora.
  • Afavorir l’atenció a la diversitat, ja que els infants interactuen en diferents ambients a partir de les seves possibilitats.

L’aprenentatge per ambients és un aprenentatge molt motivador, ja que els nens/es aprenen mitjançant el joc.

Actualment, tenim dues sessions setmanals, els dimarts al matí i els dijous a la tarda. Durant les primeres setmanes, vam començar de manera dirigida com l’any passat per fer un recordatori del funcionament. Un cop ja havien passat tots els grups per tots els ambients, van passar a ser de lliure elecció on els alumnes, abans d’iniciar la sessió, escollien a quin ambient voldrien estar. Ara que ja tenen un rodatge en aquesta metodologia, els alumnes ja poden circular lliurement pels diferents ambients durant tota la sessió, és a dir, que en una mateixa sessió poden passar per més d’un ambient en funció dels seus interessos.

Pel bon funcionament d’aquesta metodologia, hi ha unes normes comuns que cal que tot l’alumnat tingui present:

• Demanar permís abans d’entrar per si l’ambient està ple
  • Avisar la mestra quan es vol canviar d’ambient
  • Recollir el material que estava utilitzant si vol canviar d’activitat o d’ambient
  • Caminar pel passadís mantenint l’ordre
  • Parlar amb un to de veu adequat

A partir del segon trimestre els i les alumnes de P3 s’afegiran a aquesta metodologia seguint el mateix procés.

Els diferents ambients que tenim actualment són:

• joc simbòlic
  • natura
  • construcció
  • artístic
  • comunicació (llenguatge verbal)
  • expressió corporal

A partir del gener, també s’hi afegiran els ambients: sensorial i llenguatge matemàtic.

Us deixem amb un vídeo perquè conegueu el funcionament.