Dissecció del cor d’un porc a cicle superior

Els alumnes de cicle superior estan endinsats dins d’un projecte el qual els portarà fins a fer una campanya de donació de sang a l’escola, el dia 12 d’abril us esperem a tots.

Mentrestant, el projecte va avançant i aquesta setmana tant els alumnes de 5è (els eritròcits) com els alumnes de 6è (els leucòcits) han pogut veure in situ com és un cor, molt semblant tant en tamany com en forma, al que nosaltres tenim, el cor d’un porc. Després d’haver-lo treballat teòricament, va arribar el moment de veure un cor real, i poder manipular-lo i obrir-lo. També hem tingut un cor i uns pulmons de xai, per veure com és un cor quan encara està unit a algunes parts del cos o la diferència depenent del tamany de l’animal. Vam intentar inflar els pulmons, però per culpa d’una petita obertura, no s’inflaven del tot.

Amb molta cura vam començar a separar les aurícules, les quals vam poder veure que tenien uns vasos sanguinis força gruixuts i altres més finets, encarregats de fer que la sang arribi al cor, vam veure que aquests vasos sanguinis estaven ramificats i tenien forma com d’arbre. Un cop les aurícules ja eren fora, era el moment de passar als ventricles, que al ser els que impulsen la sang per tot el cos, tenen unes parets molt més gruixudes, però a la vegada s’ha d’anar amb molt de compte de no trencar les vàlvules que separen les cavitats inferiors i superiors.

Un cop obert ens vam parar a mirar, quins tubs (o forats) dels que hi havien a la part superior eren venes (per on entra la sang al cor) i quines eren artèries (per on surt la sang del cor).

Ha estat un experiment molt gratificant i on hem pogut veure molt clarament com funciona el motor que fa que la nostra benzina pugui circular sense aturar-se.