PROPOSTA D’ANIMACIÓ A LA LECTURA #bookfacefriday #bookfaceespluga

La Biblioteca Mossèn Ramon Muntanyola de l’Espluga de Francolí i la regidoria de cultura de l’Ajuntament de l’Espluga s’han sumat al moviment literari #bookfacefriday, una proposta a nivell mundial relacionada amb l’animació lectora.

La biblioteca Josep Vallverdú de l’Escola Martí Poch s’adhereix a la iniciativa ja que creiem que aquesta activitat ajudarà a fomentar la creativitat i les arts artístiques dels nostres alumnes.

#bookfacefriday va sorgir l’any 2014 a una Biblioteca de Nova York i té com a objectiu fer recomanacions literàries amb fotos artístiques de llibres. Una iniciativa que convida a fomentar el coneixement del fons de la biblioteca i aula, però que també vol a fer una crida a la ciutadania a mostrar les novetats literàries.

La denominació que ens agrupa a tots és #bookfacefriday (divendres de cara al llibre, en anglès) perquè els divendres és el dia escollit per a mostrar els muntatges i pujar-los a internet. Aquesta etiqueta acumula quasi 44.000 imatges, i entre elles hi ha  aportacions de biblioteques de quasi tot el món.

El resultat són unes fotografies que integren perfectament les imatges de les portades en escenaris reals. De vegades són imatges fetes al carrer i de vegades a l’interior de les mateixes biblioteques, però sempre resulten propostes engrescadores que conviden a llegir un llibre, sí, però també tenen valor estètic per sí mateixes.

La iniciativa ha traspassat fronteres i algunes biblioteques i lectors catalans també s’hi han afegit. Recomanacions literàries a banda, els lectors han demostrat la seva vocació artística.

En el nostre cas hem proposat que el llibre no cal que sigui una novetat. Podem escollir un llibre que tinguem a casa, a la biblioteca de l’escola, de la biblioteca municipal de l’Espluga de Francolí… De les moltes imatges i fotografies que ens han arribat destaquen els llibres de literatura infantil i juvenil, així com els àlbums il·lustrats.

Aquesta activitat ha estat oberta a la participació de les famílies i ha tingut una gran acollida. Des de l’escola destaquem el treball conjunt amb la Biblioteca municipal de l’Espluga de Francolí i fer xarxa amb l’organització de les activitats proposades amb la regidoria de cultura i d’altres entitats municipals.

Tal i com comenten els alumnes, els ha agradat molt aquesta activitat i alguns d’ells i elles han triat algun dels llibres que s’han llegit a l’aula o a la biblioteca. Totes les imatges s’han penjat a un mural a l’entrada de la biblioteca. Ha quedat tot molt bonic!