Programa Educació Infantil

Programes de promoció de la salut a les escoles

Pla de consum de fruita

Des de ja fa uns anys la nostra escola participa en el Pla de consum de fruita impulsat per als Departaments d’Agricultura, Salut i Ensenyament en el marc d’una iniciativa de la Unió Europea.

El pla consisteix a distribuir gratuïtament fruita i verdura fresca a tots els alumnes de l’escola, aproximadament quatre dies al mes.

El dia que hi ha fruita a l’escola NO CAL PORTAR ESMORZAR DE CASA. El pla és per a tothom, i per això es demana no dur altres tipologies d’esmorzar. Amb aquesta iniciativa s’impulsen hàbits saludables de consum de fruita, conèixer varietats de fruita que habitualment no es consumeixen a casa, i aprendre a consumir correctament les diferents fruites (pelar-les adequadament, rentar-les, etc.).

Els objectius són:

  • Oferir fruita gratuïta en els esmorzars dins del centre escolar.
  • Informar sobre els beneficis de incrementar el consum de fruites i verdures, i sobre la seva diversitat, característiques, producció, l’estacionalitat, etc.
  • Proposar el consum de fruites com una alternativa excel·lent al consum d’altres aliments amb menys qualitat nutricional.

Es pretén potenciar accions que afavoreixin la salut dels infants, com ara augmentar el consum de fruites i verdures, fruita seca, llegums, aigua i joc actiu. I reduir el consum llaminadures, begudes refrescants, brioxeria i videojocs sedentaris.

http://agricultura.gencat.cat/ca/ambits/alimentacio/fruita-llet-escoles/llet-escoles/

 

Pla de consum de la llet

Des de fa dos anys la nostra escola participa en el Pla de consum de la llet impulsat també per als Departaments d’Agricultura, Salut i Ensenyament en el marc d’una iniciativa de la Unió Europea.

Es tracta d’oferir llet gratuïta en els esmorzars del centre escolar.

Els objectius són:

  • Augmentar la sensibilització per una bona alimentaciói la transmissió de conductes d’hàbits saludables a través de la distribució de llet sencera UHT .
  • Donar a conèixer el paper de la llet com a aliment important(o de consum diari) dins d’una alimentació variada i saludable, i de les seves propietats nutricionals.
  • Implicar tota la comunitat educativa (alumnat, docents i famílies), perquè els hàbits alimentaris adquirits en la infància són decisius en el comportament alimentari en l’edat adulta.

 

http://agricultura.gencat.cat/ca/ambits/alimentacio/fruita-llet-escoles/llet-escoles/

POIBIN

Durant els cursos 2015/16 (P-3)  i 2017/18 (P-4),  l’escola va participar en el Projecte de l’Agència de Salut Pública de prevenció de l’obesitat infantil, es van realitzar un seguit d’exploracions físiques senzilles per part de personal mèdic i posteriorment es van entregar els resultats a les famílies.

A l’escola vam portar a la pràctica una sèrie d’activitats per millorar els hàbits alimentaris, la higiene bucal i augmentar la pràctica d’activitat física.

Les famílies també van col·laborar tant emplenant uns qüestionaris per l’Agència de Salut com compartint un cap de setmana amb el nino BIN-BIN.

Aquest curs 2018/2019, l’escola incorpora en el nivell de P-4 aquest projecte contemplant diverses activitats.

 

1, 2, 3… Emoció!

Aquest curs, a través de l’Agència de Salut Pública, el cicle d’infantil ens hem afegit al Programa d’educació emocional “1, 2, 3, Emoció!”, programa que es va iniciar el curs passat fent una prova pilot a diferents escoles de Catalunya.

L’objectiu general del programa és la promoció de la salut i la prevenció de conductes de risc mitjançant el desenvolupament de competències emocionals.

Quins objectius específics volem assolir amb els infants?

  • Incrementar la seva consciència emocional.
  • Millorar la seva capacitat de regulació emocional.
  • Millorar la seva autoestima.
  • Incrementar la tolerància a la frustració davant les adversitats així com la capacitat de gestionar les dificultats.
  • Millorar l’habilitat de resoldre problemes o conflictes.
  • Millorar l’afrontament al canvi.
  • Disminuir les conductes violentes.
  • Incrementar la capacitat de gaudir conscientment.
  • Incrementar la capacitat de generar experiències positives.

Sempre hem treballat les emocions, perquè sabem el paper important que juguen en el benestar personal dels infants, en el seu desenvolupament integral i, també, en els seus aprenentatges.

Tallers

Ja fa molts cursos que a Educació Infantil fem tallers intercicle (P-3, P-4 i P-5) un dia a la setmana.

És una de les estratègies organitzatives d’atenció a la diversitat de l’alumnat que permet donar resposta a diferents interessos, capacitats i ritmes d’aprenentatge de cada nen/a ja que treballem amb grups són més reduïts i les propostes són obertes.

Amb aquesta metodologia afavorim l’expressió oral i l’autonomia. També fomentem la socialització, la cooperació entre els alumnes i l’ajut entre ells.

Els tallers es realitzen amb els tres tutors d’infantil i el suport d’altres mestres.

Les propostes poden variar cada curs. Aquest any els sis tallers són: experiments, pintura, minimons, jocs matemàtics, moviment i percussió i pràxies i jocs lingüístics.

A més a més aprofitem moments puntuals del  curs com el DENIP (PAU) o Carnaval per continuar fent propostes d’aquest tipus.

Hi havia una vegada…

La nostra escola participa en aquesta proposta que pretén apropar als infants de P-3 al món de la fantasia a través del relat explicat per una narradora de contes. Crear bons hàbits de lectura oral i de comportament a la biblioteca.

Aquest any els nostres nens i nenes de P-3 van anar a l’escola bressol Argimon i van gaudir d’un espectacle on una narradora els hi va explicar una història acompanyada d’elements narratius que van anar apareixent al llarg de la sessió.   Mitjançant petites històries que s’enllacen amb un mateix fil conductor ens aproximaran a la màgia que ens guarda la narració oral.

A la Recerca del Joc perdut

Els nostres alumnes de P-5 participen en aquesta activitat des de fa molts anys.

L’objectiu principal és recuperar el joc popular i tradicional i a l’hora contribuir al desenvolupament motriu, cognitiu, afectiu i social. També permet conèixer els trets característics del patrimoni cultural català a partir del joc tradicional. S’aprofita el fil conductor d’un conte per a realitzar diferents jocs amb l’alumnat. Hi ha jocs de quatre tipologies: cançons de repartir, formes electives, jocs musicats i jocs motrius.

Al llarg del curs els mestres ensenyen diferents jocs i danses tradicionals als seus infants i es fa una jugada final amb espectacle en una plaça o parc de Barcelona amb uns 500 infants.

La nostra escola fa l’activitat  a la plaça Major de Nou Barris.

Bibliomaleta per educació infantil

El CRP (centre de recursos pedagògics) de Nou Barris ens deixa en préstec, cada curs, unes maletes amb una selecció de llibres de literatura infantil editats en diferents èpoques perquè tots els nens i nenes de cicle inicial puguin gaudir d’ells durant un mes. No es tracta de llibres per aprendre a llegir, sinó per gaudir d’ells i per ser explicats.

L’objectiu principal és facilitar recursos als centres educatius per potenciar i dinamitzar el gust per a la lectura.

Maleta pedagògica de les emocions

El CRP (centre de recursos pedagògics) de Nou Barris ens deixa en préstec, cada curs, una maleta amb una selecció de materials: llibres, objectes,làmines, etc., acompanyades d’una guia de propostes didàctiques per fer a l’aula. La finalitat és facilitar que l’alumne prengui consciència de les seves emocions, les reconegui, les relacioni amb diferents situacions viscudes i vagi adonant-se de les seves pròpies actituds i possibles formes de superació. L’objectiu principal és facilitar recursos als centres educatius, que ajudin a tractar amb els alumnes qüestions emocionals bàsiques (por,tristesa, fàstic, enuig, alegria, sorpresa, amor)