Padrins lectors

Padrins de lectura és un projecte que portem a terme a la nostra escola entre els alumnes de P5 i els alumnes sisè.

El projecte consisteix en anomenar els alumnes grans “padrins de lectura” d’alumnes més petits que són els seus fillols de lectura. Els grans tenen cura del fillol, ajudant-lo a llegir, explicant-li contes, … creant una relació afectiva.

És una experiència d’intercanvi entre petits i grans per a motivar el gust per la lectura.

“… Un lector es construeix en un procés llarguíssim que comença molt aviat i no s’acaba mai… ningú neix lector “

GABRIEL JANER MANILA

Les competències que es treballen són:

• Competència comunicativa i lingüística
  • Competència social i ciutadana
  • Competència autonomia i iniciativa personal

Els objectius, capacitats i habilitats que es pretenen desenvolupar amb aquesta activitat són:

1. Potenciar la relació de convivència i cooperació entre els alumnes dels diferents cicles.
  2. Fomentar actituds d’interès vers la lectura. Desitgem que tots els nostres alumnes trobin  en la lectura un món interessant on  somiar, compartir i viure conjuntament i amb il·lusió la màgia dels llibres.
  3. Educar els alumnes més grans en la responsabilitat i en el compromís. . Desitgem que es sentin “importants” dins del procés lector dels més petits.
  4. Millorar la competència lectora dels alumnes. Volem que els nostres alumnes avancin en l’aprenentatge de la lectura a través de la motivació i els vincles afectius entre les parelles de lectors.
  5. Ampliar el temps de comunicació oral en la llengua vehicular de la nostra escola.
  6. Fer créixer l’autoestima. Els nens i nenes més grans que no tenen un bon concepte d’ells mateixos i creuen que no seran capaços de fer-ho bé, se n’adonen que poden ajudar als més petits.
  7. Dur a terme una activitat d’ensenyament-aprenentatge entre alumnes.

Cal deixar clar que els padrins i padrines no ensenyen a llegir, sinó que motiven i serveixen com a models de lectura als nens i nenes que estan en el procés d’aprenentatge de la lectura.
En principi, cada fillol o fillola  té el mateix padrí o padrina al llarg del curs.

S’inicia explicant als alumnes més grans i també als més petits que es farà aquesta activitat, explicant-los en què consistirà, com s’organitzarà i quines són les pautes i consignes a seguir durant l’estona de lectura.

Aquesta activitat es duu a terme en sessions de 45 minuts de manera quinzenal. Durant les sessions les parelles se situen en quatre espais diferents. Els grans van a buscar els petits.

Les accions que duent  a terme els alumnes padrins són:

• Explicar contes o llegir contes al fillol.
  • Ajudar-los a fer una fitxa on posen el nom del llibre que els han explicat.
  • Llegir i parlar plegats
  • Escoltar la lectura del fillol per anar assolint la mecànica lectora
  • Fer preguntes sobre el què s’està llegint, afavorint la comprensió lectora i la conversa.