Programa Cicle Inicial

Programes de promoció de la salut a les escoles

Pla de consum de fruita

Des de ja fa uns anys la nostra escola participa en el Pla de consum de fruita impulsat per als Departaments d’Agricultura, Salut i Ensenyament en el marc d’una iniciativa de la Unió Europea.

El pla consisteix a distribuir gratuïtament fruita i verdura fresca a tots els alumnes de l’escola, aproximadament quatre dies al mes.

El dia que hi ha fruita a l’escola NO CAL PORTAR ESMORZAR DE CASA. El pla és per a tothom, i per això es demana no dur altres tipologies d’esmorzar. Amb aquesta iniciativa s’impulsen hàbits saludables de consum de fruita, conèixer varietats de fruita que habitualment no es consumeixen a casa, i aprendre a consumir correctament les diferents fruites (pelar-les adequadament, rentar-les, etc.).

Els objectius són:

  • Oferir fruita gratuïta en els esmorzars dins del centre escolar.
  • Informar sobre els beneficis de incrementar el consum de fruites i verdures, i sobre la seva diversitat, característiques, producció, l’estacionalitat, etc.
  • Proposar el consum de fruites com una alternativa excel·lent al consum d’altres aliments amb menys qualitat nutricional.

Es pretén potenciar accions que afavoreixin la salut dels infants, com ara augmentar el consum de fruites i verdures, fruita seca, llegums, aigua i joc actiu. I reduir el consum llaminadures, begudes refrescants, brioxeria i videojocs sedentaris.

http://agricultura.gencat.cat/ca/ambits/alimentacio/fruita-llet-escoles/llet-escoles/

Pla de consum de la llet

Des de fa dos anys la nostra escola participa en el Pla de consum de la llet impulsat també per als Departaments d’Agricultura, Salut i Ensenyament en el marc d’una iniciativa de la Unió Europea.

Es tracta d’oferir llet gratuïta en els esmorzars del centre escolar.

Els objectius són:

  • Augmentar la sensibilització per una bona alimentaciói la transmissió de conductes d’hàbits saludables a través de la distribució de llet sencera UHT .
  • Donar a conèixer el paper de la llet com a aliment important(o de consum diari) dins d’una alimentació variada i saludable, i de les seves propietats nutricionals.
  • Implicar tota la comunitat educativa (alumnat, docents i famílies), perquè els hàbits alimentaris adquirits en la infància són decisius en el comportament alimentari en l’edat adulta.

http://agricultura.gencat.cat/ca/ambits/alimentacio/fruita-llet-escoles/llet-escoles/

 

Dents fortes i sanes

Els alumnes de 1r participen en el projecte que fa l’Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPCAT) amb l’objectiu fomentar el raspallat de les dents com un hàbit de la salut bucodental essencial per a la prevenció de la càries i altres malalties de la boca.

Perquè els infants aprenguin i consolidin l’hàbit del raspallat dental, fan un taller on se’ls explica com han de raspallar-se  les dents correctament i que adquireixin aquest hàbit de salut bucodental per a la resta de la vida. També se’ls regala un estoig d’higiene bucodental que inclou un raspall de dents i un tub de pasta fluorada.

Jocs cooperatius

És una activitat adreçada als alumnes de cicle inicial.

Els alumnes de 1r participen cada curs d’aquesta jornada juntament a altres escoles.

A  través de diferents jocs cooperatius, els nens i nenes han de comunicar-se i cooperar per superar els diferents reptes, fomentant actituds solidàries i de respecte vers els altres, l’entorn i els materials.

És una activitat coordinada entre el professorat d’Educació Física dels centres participants i el professorat i alumnat de Cicles formatius de l’Institut Vall d’Hebron.

Aprèn a nedar:

Aprofitant la campanya “Ja nedo”,  organitzada per l’Ajuntament de Barcelona, la nostra escola porta a terme dins l’horari escolar l’activitat de natació amb els alumnes de 1r  de Primària a la piscina coberta de Eurofitness  Artesania.

L’activitat a la piscina permet experimentar noves possibilitats motrius per assolir els primers desplaçaments autònoms en el medi aquàtic.

Juntament amb l’objectiu d’ensenyar a nedar als nens i nenes participants, el programa, des de la seva vessant més pedagògica, es va proposar també com a objectius:

  • Reconèixer el medi aquàtic com un dels elements imprescindibles pel desenvolupament motriu a l’educació primària.
  • Oferir la possibilitat d’aprenentatge i experiència motriu de l’activitat aquàtica a l’alumnat al que anava dirigit.
  • Donar suport als centres, equips de professorat i famílies per millorar la implicació i el reconeixement de l’activitat aquàtica en l’educació dels nens i nenes.

Dansa Ara

Dansa Ara és un gran esdeveniment de dansa contemporània organitzat per l’Institut Barcelona Esports i adreçat a l’alumnat de 2n de Primària. Vol promocionar l’aprenentatge de les habilitats rítmiques i artístiques dels infants mitjançant la dansa contemporània.
Després del treball d’aprenentatge d’un repertori de danses amb el professorat d’Educació Musical i d’Educació Física al centre educatiu, l’alumnat participa a una jornada de dansa en la qual els nens i les nenes són protagonistes d’un gran espectacle de dansa contemporània. L’esdeveniment es fa en un dels espais més emblemàtics de Barcelona, el Palau Sant Jordi.

El llenguatge corporal de la dansa vertebra una acció inclusiva en què han participatmés de 80.000 nens de segon de primària durant més de 25 anys, des del curs 1992-93

Jocs Florals escolars

Aquesta activitat és a càrrec del CRP de Nou Barris i el Districte de Nou Barris.

Els Jocs Florals escolars pretenen potenciar l ́escriptura i la creativitat literària en l ́alumnat. És una activitat adreçada a tot l’alumnat de primària i secundària.

La nostra escola participa de manera activa en aquesta activitat amb produccions fetes per l’alumnat de 2n a 6è.

Cada any es fa una selecció de les millors produccions i es porten al concurs literari  que organitza el Districte de Nou Barris.

Bibliomaleta cicle inicial de primària

El CRP (centre de recursos pedagògics) de Nou Barris ens deixa en préstec, cada curs, unes maletes amb una selecció de llibres de literatura infantil perquè tots els nens i nenes de cicle inicial puguin gaudir d’ells durant un mes.

L’objectiu principal és facilitar recursos als centres educatius per potenciar i dinamitzar el gust per a la lectura.

Bibliomaleta de llibres de ciència

El CRP (centre de recursos pedagògics) de Nou Barris ens deixa en préstec, cada curs, unes maletes amb una selecció de llibres al voltant de diferents temàtiques científiques apropiats per a tots els cicles de primària perquè tots els nens i nenes puguin gaudir d’ells durant un mes.

L’objectiu principal és facilitar recursos als centres educatius per fomentar una mirada dinàmica i experimental de la ciència, per potenciar el gust per ella.

Maleta pedagògica de les emocions

El CRP (centre de recursos pedagògics) de Nou Barris ens deixa en préstec, cada curs, una maleta amb una selecció de materials: llibres, objectes, làmines, etc., acompanyades d’una guia de propostes didàctiques per fer a l’aula. La finalitat és facilitar que l’alumne prengui consciència de les seves emocions, les reconegui, les relacioni amb diferents situacions viscudes i vagi adonant-se de les seves pròpies actituds i possibles formes de superació. L’objectiu principal és facilitar recursos als centres educatius, que ajudin a tractar amb els alumnes qüestions emocionals bàsiques (por, tristesa, fàstic, enuig, alegria, sorpresa, amor)

Maleta toquem les mates

El CRP (centre de recursos pedagògics) de Nou Barris ens deixa en préstec, cada curs, una maleta amb una selecció de materials, principalment jocs, adient al Cicle Inicial de primària on poder treballar les matemàtiques d’una forma més lúdica, atractiva i motivadora. Els jocs estan pensats perquè desenvolupin: la capacitat de concentració, de reflexió, el raonament i el pensament lògic, les estratègies i la coordinació; així com : el treball cooperatiu, el respecte, l’autonomia, la presa de decisions.

Dins d’aquesta maleta trobem jocs com: Chocolate Fix, Dobble kids,  Camelot junior, Speed cups, Katamino, Sardines, Tantrix , Magnetic polydrom, Cuboro, Tanca la caixa,  Castle logix i Kappla.