L’escola forma part del Laboratori de Transformació Educativa com a centre referent. Participar en aquest projecte ens proporciona eines i recursos diversos per a continuar transformant el nostre projecte educatiu per tal que el nostre alumnat sigui el centre del seu procés d’aprenentatge. Aquesta transformació implica canvis en les pràctiques i metodologies docents, l’organització i el funcionament del nostre centre.
Per a més informació sobre aquesta xarxa podeu clicar el següent enllaç: https://projectes.xtec.cat/transformacioenxarxa/
A la Jornada de Benvinguda Curs 2021 – 2022 del Laboratori de Transformació Educativa es van proposar als centres 4 preguntes de reflexió pedagògica:
📌 Com podem millorar el lideratge pedagògic al centre?
DIAGNOSI:
-
-
-
-
- Hem de millorar el traspàs dels grups impulsors i comissions pedagògiques a l’equip docent.
- Cal augmentar el temps dedicat a la reflexió i compartir mirada i significats amb l’equip docent.
- Saber prioritzar els temes més urgents i importants.
QUÈ I COM HO PODEM FER:
-
-
-
-
- Podem anticipar: establir un calendari trimestralment i des de l’equip de coordinació les reunions de traspàs.
- Podem trobar més espais de trobada: fer claustres monogràfics i instaurar claustres pedagògics, a les tardes, un parell de vegades al
- Podem ser més eficients i eficaces a l’hora de consensuar i tancar acords:
- Guions previs a les reunions.
- Control del temps i de les paraules.
- Assegurar que tothom participa i dona la seva opinió.
- Assegurar que la informació arriba a tothom.
|
📌 Com estem col·laborant i aprenent junts en una nova cultura docent?
- La nova cultura docent planifica totes les actuacions necessàries, programa les pràctiques més adients, avalua per aprendre, i en definitiva, organitza tota l’escola posant a l’infant en el centre de l’aprenentatge.
- Participem activament i des de fa molt temps en les xarxes educatives de l’entorn. Compartim el nostre projecte educatiu amb altres centres, intercanviant reflexions, i compartint coneixements i processos entre nosaltres i amb els altres.
- La perspectiva global de l’educació té en compte l’educació a temps complet des de la consciència que s’aprèn i educa arreu, al llarg de la vida.
- La nostra escola treballa activament en el Pla d’Entorn de Llefià-La Salut. Col·laborem i ens coordinem amb diferents entitats socioeducatives, entenent que els diferents agents educatius i socials del territori formen part de la vida de l’escola i esdevenen referents educatius per a tots els infants.
|
📌 Com fem de l’escola una organització que aprèn i una unitat de recerca?
- Utilitzar l’espiral d’indagació com a eina de reflexió compartida i cercle de millora continuada. Recollir evidències del progrés i seguir el procés de forma rigorosa.
- Modelar, fer observació entre iguals i usar el feedback per a millorar la nostra tasca docent.
|
📌 Què hem de fer que no fem i què hem de deixar de fer?
QUÈ HEM DE FER QUE NO FEM |
QUÈ HEM DE DEIXAR DE FER? |
Tenim molts fronts oberts. Cal tancar temes per anar avançant de forma sòlida. |
Encetar massa temes simultàniament. |
Documentar els acords i assegurar que el traspàs arribi a tothom. |
Donar per fet que la informació arriba a tothom. |
Assegurar que tothom entén els acords de la mateixa manera. |
Creure que tothom té la mateixa mirada i que compartim significats. |