LABORATORI DE TRANSFORMACIÓ EDUCATIVA

L’escola forma part del Laboratori de Transformació Educativa com a centre referent. Participar en aquest projecte ens proporciona eines i recursos diversos per a continuar transformant el nostre projecte educatiu per tal que el nostre alumnat sigui el centre del seu procés d’aprenentatge. Aquesta transformació implica canvis en les pràctiques i metodologies docents, l’organització i el funcionament del nostre centre.

Per a més informació sobre aquesta xarxa podeu clicar el següent enllaç: https://projectes.xtec.cat/transformacioenxarxa/

A la Jornada de Benvinguda Curs 2021 – 2022 del Laboratori de Transformació Educativa es van proposar als centres 4 preguntes de reflexió pedagògica:

📌 Com podem millorar el lideratge pedagògic al centre?

DIAGNOSI:

1. Hem de millorar el traspàs dels grups impulsors i comissions pedagògiques a l’equip docent.
          2. Cal augmentar el temps dedicat a la reflexió i compartir mirada i significats amb l’equip docent.
          3. Saber prioritzar els temes més urgents i importants.

QUÈ I COM HO PODEM FER:

1. Podem anticipar: establir un calendari trimestralment i des de l’equip de coordinació  les reunions de traspàs.
          2. Podem trobar més espais de trobada: fer claustres monogràfics i instaurar claustres pedagògics, a les tardes, un parell de vegades al
          3. Podem ser més eficients i eficaces a l’hora de consensuar i tancar acords:
            • Guions previs a les reunions.
            • Control del temps i de les paraules.
            • Assegurar que tothom participa i dona la seva opinió.
            • Assegurar que la informació arriba a tothom.

📌 Com estem col·laborant i aprenent junts en una nova cultura docent?
  1. La nova cultura docent planifica totes les actuacions necessàries, programa les pràctiques més adients, avalua per aprendre, i en definitiva, organitza tota l’escola posant a l’infant en el centre de l’aprenentatge.
  2. Participem activament i des de fa molt temps en les xarxes educatives  de l’entorn. Compartim el nostre projecte educatiu amb altres centres, intercanviant reflexions, i compartint coneixements i processos entre nosaltres i amb els altres.
  3. La perspectiva global de l’educació té en compte l’educació a temps complet des de la consciència que s’aprèn i educa arreu, al llarg de la vida.
  4. La nostra escola treballa activament en el Pla d’Entorn de Llefià-La Salut. Col·laborem i ens coordinem amb diferents entitats socioeducatives, entenent que els diferents agents educatius i socials del territori formen part de la vida de l’escola i esdevenen referents educatius per a tots els infants.

📌 Com fem de l’escola una organització que aprèn i una unitat de recerca?
  1. Utilitzar l’espiral d’indagació com a eina de reflexió compartida i cercle de millora continuada. Recollir evidències del progrés i seguir el procés de forma rigorosa.
  2. Modelar, fer observació entre iguals i  usar el feedback per a millorar la nostra tasca docent.

📌 Què hem de fer que no fem i què hem de deixar de fer?
QUÈ HEM DE FER QUE NO FEM  QUÈ HEM DE DEIXAR DE FER?
Tenim molts fronts oberts. Cal tancar temes per anar avançant de forma sòlida.  Encetar massa temes simultàniament.
Documentar els acords i assegurar que el traspàs arribi a tothom.  Donar per fet que la informació arriba a tothom.
Assegurar que tothom entén els acords de la mateixa manera. Creure que tothom té la mateixa mirada i que compartim significats.