Història

El barri de la Salut està situat al nord-est de Badalona, la seva superfície és de 44,51 Ha (445.100m2) amb actualment 19.639 habitants.

El 1915 se li coneixia com “la barriada de ca l’Anglasell” o de “la Torre de ca l’Anglasell” a causa d’una torre propietat del marques de Sant Mori enderrocada el 1972. A partir de la segona dècada del segle XX es va començar el procés de parcel·lació i venda de les terres que fins al moment havien estat de cultiu amb la intenció de crear una nova zona d’estiueig per a la gent de la ciutat, una zona “per Fer salut” . Això coincideix amb la primera onada migratòria procedent majoritàriament del sud d’Espanya.

BÒBILES: Als terrenys de la nostra escola hi havia una bòbila. Les bòbiles són forns a on es couen els maons i teules. Aquests forns eren situats sobre terrenys argilosos d’on s’obtenia la argila que barrejada amb l’aigua produïa el fang que modelat i assecat es coïen en els forns que cremaven vint-i-dues hores al dia. La xemeneia era el forn a on es coïen els maons. El forn estava encès tots els dies de l’any i treballaven per torns dia i nit. Havia una família que vivia a la fàbrica i vigilava que mai s’apagués el foc.

Els maons amb els que es va n construir els edificis del barri van sortir d’aquesta fàbrica.

La xemeneia original era rodona, la va partir un raig i es va reconstruir quadrada

L’ AQÜEDUCTE: L’aigua, imprescindible per a disposar del fang, es transportava a través d’un aqüeducte que partia d’una mina d’aigua més o menys allunyada. Aquest aqüeducte des de la mina d’aigua fins a la teuleria transcorria per finques alienes que exigia la constitució d’acord i de pas per a atendre reparacions.

PRIMERA ESCOLA: Al gener de 1957 s’inaugura l’escola de fusta a la plaça Antonio Machado del barri de la Salut.

TURO D’EN CARITG: Comença la guerra civil y al barri arriben més persones prevenients de zones més castigades de la guerra, fugint de les bombes, es construeixen unes coves a la zona del Turó d’en Caritg per a utilitzar-les com a refugis antiaeris que més tard es va convertir en vivendes.

PASSEIG DE LA SALUT: En 1961 comencem las obres de la autopista A19 que divideix el barri i la ciutat i deixa al barri aïllat al no fer un pas per a entrar i sortir d’ell. Després de la lluita dels veïns  l’únic que van aconseguir va ser que fessin una mica més gran el tub que servia per a drenar l’aigua, i quan plovia l’aigua podia arribar als genolls. El túnel de la vergonya, així es va dir durant molts anys. No va ser fins 1983 que entre la Generalitat y el Ajuntament van donar un pas digne al barri.

L’escola Josep Carner es va crear el 30 de juliol de 1985 amb una doble linia d’Educació Infantil i Primària al Barri de la Salut a Badalona. La seva titularitat és del Departament d’Ensenyament.

Del Ladrillo al libro

Treballadors de la bòbila can Navarra (1949)

Manifestació per l’escola pública. Badalona anys 70.Famílies de l’escola Josep Carner en lluita contra les retallades (2012) Pati de l’escola Josep Carner (2018)

Els nostres objectius

• Educar en la tolerància, el respecte i la interculturalitat.
  • Potenciar el treball cooperatiu; la reflexió; l’atenció;  la imaginació i la creativitat; el treball científic; la sensibilització envers el medi ambient; la sensibilitat artística, cultural i musical.
  • Integrar les TIC-TAC com a eines d’aprenentatge i de millora de l’activitat pedagògica.
  • Ser una escola oberta als projectes innovadors, en constant reflexió i recerca d’objectius de millora.
  • Incorporar metodologies que millorin els resultats educatius de l’aumnat i que potenciïn l’aprendre a aprendre.
  • Generar un clima saludable i acollidor; on totes les idees i iniciatives trobin l’espai per a desenvolupar-se i expressar-se.
  • Fomentar una comunitat educativa participativa i compromesa amb el projecte educatiu del centre.
  • Aconseguir ser una escola de referència en l’entorn.