Pla foment de la Lectura

Cada dia a l’escola dediquem una part del nostre temps a la lectura. Durant aquestes estones treballem els tres àmbits: gust per la lectura, llegir per aprendre i saber llegir. Les activitats que fem són diverses i les anem alternant cada dia treballant tots els aspectes que ens ajuden a avançar com a lectors.

ACTIVITATS

CONCURS EL GUST PER LA LECTURA

EL MEU LLIBRE PREFERIT

És una activitat de gust per la lectura on cada alumne escull un llibre per llegir de manera individual i silenciosa. Si a un alumne li ha agradat molt un llibre en fa la seva recomanació davant la classe.

ESCOLTEM UN CONTE

La mestra llegeix una història en veu alta per tal de fer modelatge de com s’ha de llegir. Les pauses, l’entonació, l’expressivitat…ajuden a comprendre un text i a emocionar-nos amb la lectura. El mestre modela el procés, fa evidents les estratègies que utilitza, i provoca la reflexió entre els alumnes sobre què fan per llegir un text i com ho fan, guia el procés, estimula la participació dels alumnes i recull i en valora les aportacions.

CONCURS DE LECTURA EN VEU ALTA

La nostra escola cada curs participa al concurs de lectura infantil i juvenil en veu alta que organitza La Fundació Enciclopèdia Catalana i el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, en el marc del Pla Nacional de Lectura (2012-2016) però a més a més aprofitem la oportunitat per fer un concurs intern per escollir els alumnes que  representaran la nostra escola! La lectura en veu alta és el millor camí per a crear lectors i lectores.

APADRINAMENT LECTOR

És una activitat cooperativa que es realitza en parelles formades per alumnes de cinquè, que fan de padrins de lectura als alumnes de segon de primària, que fan de fillols. El padrí o padrina de lectura adquireix el compromís principal de vetllar per l’aprenentatge lector del seu fillol/a. L’ajuda a aprendre a llegir, alhora que mira d’encomanar-li el gust per la lectura tot engrescant-lo a llegir.

LECTURES PER CONÈIXER EL MÓN

A través de textos científics o  lectures de medi natural i medi social, l’alumne descobreix el món que l’envolta. Aquestes lectures de llegir per aprendre generalment es fan en veu alta i de forma compartida amb tot el grup classe.

UN MÓN DE LECTURES

Aquestes lectures ens ajuden a saber llegir i entendre el que ens explica el text. La comprensió lectora és la base de tots els aprenentatges. Així doncs, els alumnes treballen la comprensió a través de lectures diverses.

ORGANITZACIÓ

A continuació podeu veure un exemple de com ho distribuïm a cada cicle durant la setmana ( aquesta distribució pot variar cada curs depenent de l’horari):