Espais a Educació Infantil

Per què?

Vam voler crear uns espais temàtics on els infants poguessin experimentar, investigar i aprendre, podent així educar-los sobre una base de col·lectivitat (de companys, mestres, material, espais…) on s’afavorís  la seva socialització. També volíem tenir molt present l’atenció a la diversitat i el respecte pel ritme maduratiu de cada infant.

L’alumne és el constructor del seu propi aprenentatge: investiga, prova, assaja, modifica, construeix, destrueix, parla, raona, explica, inventa…La funció de l’educador/a és d’acompanyament dels infants, d’escolta i respecte, d’organitzador/a i de mediador/a que facilita el procés d’aprenentatge.

Com ho fem?

Es dedica dues tardes setmanals a fer activitats en petits grups amb alumnes de dos nivells diferents barrejats ( per exemple P3 i P4 , P3 i P5 o P4 i P5). Els ambients d’aprenentatge són els següents:

L’espai artístic

L’expressió plàstica és una de les activitats més espontànies i gratificants per als infants. L’infant aprèn a partir de la interacció amb els altres i la realitat que els envolta; per tant, és clau que l’adult li proporcioni eines per experimentar, assimilar, induir o observar. És per aquest motiu que, l’objectiu principal d’aquest ambient és: afavorir el desenvolupament integral, la percepció, la creativitat, l’autoestima i el desenvolupament cognitiu i motor dels infants. En l’espai de som artistes els nens i nens poden manipular amb diferents tipus de materials i anar treballant diferents tècniques com: dibuixar, punxar, retallar, enganxar, esquinçar…també poden desenvolupar la seva creativitat i imaginació ja que tots els nens/es passen pels diferents espais de l’ ambient i poden treballar i crear lliurement

El Petit Ateneu

A l’espai del Petit Ateneu, els infants van construint el pensament matemàtic a partir de la manipulació, observació, l’experimentació dels materials. D’aquesta manera comencen discriminar, a abstraure, a generalitzar i a crear relacions a partir de les dades extretes de la realitat. Cal que els nens i nenes hi trobin activitats concretes i adequades que els ajudin al desenvolupament d’aspectes lògics, qualitatius i espacials.

La Fira del Teatre

En aquest espai es busca treballar les emocions, l’empatia, el coneixement d’un mateix, la capacitat d’interpretar rols, d’imaginar històries, interpretar imatges, música, situacions, etc. Tot això es pot treballar a través de Ia música, dels contes, racons d’emocions, situacions de contrast, etc. A l’espai de la Fira del teatre, es deixen disfresses per la classe i els nens les van agafant lliurement, maquillatges, titelles,…La primera part pot ser totalment lliure i segons com vagi es pot intentar reconduir per a que inventin històries i les representin.

L’ experimentació

L’espai d’experimentació permet que els nens/es desenvolupin una sèrie de procediments molt importants per al seu aprenentatge: la comparació, la relació causa-efecte, la resolució d’interrogants, entre altres. I, alhora potencia la seva curiositat, l’observació, la predisposició a fer preguntes per un dubte o per ampliar informació. Segurament l’element de descoberta i de manipulació d’allò descobert és el que, als ulls dels nens/es, fa més atractiu fer experiments.

El moviment

L’espai de cos i moviment convida als alumnes a dur a terme activitats en les quals el propi cos es el vehicle d’aprenentatge. La sala de psicomotricitat es distribuirà en diferents racons que motivin als infants a explorar les seves possibilitats motrius i sensorials, i els ajudin a expressar-se mitjançant el joc, el gest, la música, la dansa…  Aquests racons es plantegen amb la intenció d’oferir als nens/es la possibilitat d’observar i experimentar amb curiositat i interès

Els Mini Mons

La combinació de peces soltes amb personatges diversos provoquen la creació de Mini Mons. Els Mini Mons són recreacions d’escenaris que l’infant té a la seva ment. Poden ser reals o imaginaris, a petita escala o a de grans dimensions. I mai seran iguals.
Es considera el joc dels jocs perquè es donen tots els tipus de joc: de construcció, experimentació, joc heurístic, simbòlic, de rols…

La caseta

El joc simbòlic és un dels tipus de joc predominants en la primera infància, que aporta vivències significatives a l’infant, recreant o ideant situacions quotidianes que l’ajuden a comprendre i a interioritzar determinats rols i relacions socials i familiars.