Cal compaginar temps de joc autònom en què l’infant decideixi què vol fer i com, amb temps i activitats compartides amb l’adult.
Per al temps de joc autònom hem de posar a l’abast de l’infant materials diversos amb els quals pugui elaborar el seu joc: materials per fer construccions, objectes o robes que serveixin per disfressar-se, materials inespecífics (conquilles, bastons, peces de fusta, envasos…), titelles, ninos, cuinetes, contes, fulls, estris d’escriptura…
Pel que fa a les activitats compartides amb l’adult podem fer diferents propostes que ajuden al desenvolupament de les seves capacitats. Per exemple:
- Activitats de comunicació
-
- Llegir contes, demanar als infants que ens els expliquin després, que els acabin de forma diferent…
- Mirar contes del web de TV3: Una mà de contes.
- Realitzar un diari i anar-hi incorporant: les anècdotes del dia, retalls d’imatges, petites converses, dibuixos, retalls de paraules de catàlegs…
- Triar una història o conte i representar-lo amb titelles o escenificant-lo.
- Inventar històries, dibuixar-les, escriure què hi passa (com ho vulguin escriure).
- Activitats a l’exterior:
-
- Sortir a passejar (si és possible) i cercar en l’entorn objectes que tinguin característiques determinades: d’un color determinat, amb una forma determinada, etc.
- Caminar, córrer, saltar, grimpar, fer equilibris… sempre que sigui possible.
- Activitats d’experimentació, en podeu trobar alguns exemples a:
- Jocs de taula:
-
- Parxís, sudoku, trencaclosques, jocs de cartes, etc
- Activitats en entorns digitals:
-
- Enregistrar un àudio o un vídeo amb un conte, una cançó o un relat amb l’infant com a protagonista, i escoltar-lo o veure’l. Comentar amb l’infant què poden fer diferent, com ho poden enriquir…
- Instal·lar a la tauleta alguna de les apps referenciades al portal Toolbox … i acompanyar els infants en la tria de l’app, en el funcionament i durant el joc.
- Realitzar els jocs que et proposa el web Edu365
- Col.laborar en les tasques de la llar
-
- Ajudar en la preparació del menjar: pelar fruita, preparar amanides, prepararel berenar…
- Endreçar l’habitació
- Parar taula i recollir-la
- Plegar i classificar la roba…
Orientacions per als centres educatius sobre activitats per als alumnes a causa del tancament pel coronavirus
(Departament d’Educació – març 2020)