Orientacions d’Educació Infantil

Cal compaginar temps de joc autònom en què l’infant decideixi què vol fer i com, amb temps i activitats compartides amb l’adult.

Per al temps de joc autònom hem de posar a l’abast de l’infant materials diversos amb els quals pugui elaborar el seu joc: materials per fer construccions, objectes o robes que serveixin per disfressar-se, materials inespecífics (conquilles, bastons, peces de fusta, envasos…), titelles, ninos, cuinetes, contes, fulls, estris d’escriptura…

Pel que fa a les activitats compartides amb l’adult podem fer diferents propostes que ajuden al desenvolupament de les seves capacitats. Per exemple:

  • Activitats de comunicació
    • Llegir contes, demanar als infants que ens els expliquin després, que els acabin de forma diferent…
    • Mirar contes del web de TV3: Una mà de contes.
    • Realitzar un diari i anar-hi incorporant: les anècdotes del dia, retalls d’imatges, petites converses, dibuixos, retalls de paraules de catàlegs…
    • Triar una història o conte i representar-lo amb titelles o escenificant-lo.
    • Inventar històries, dibuixar-les, escriure què hi passa (com ho vulguin escriure).

 

  • Activitats a l’exterior:
    • Sortir a passejar (si és possible) i cercar en l’entorn objectes que tinguin característiques determinades: d’un color determinat, amb una forma determinada, etc.
    • Caminar, córrer, saltar, grimpar, fer equilibris… sempre que sigui possible.

 

  • Activitats d’experimentació, en podeu trobar alguns exemples a:

 

  • Jocs de taula:
    • Parxís, sudoku, trencaclosques, jocs de cartes, etc

 

  • Activitats en entorns digitals:
    • Enregistrar un àudio o un vídeo amb un conte, una cançó o un relat amb l’infant com a protagonista, i escoltar-lo o veure’l. Comentar amb l’infant què poden fer diferent, com ho poden enriquir…
    • Instal·lar a la tauleta alguna de les apps referenciades al portal Toolbox … i acompanyar els infants en la tria de l’app, en el funcionament i durant el joc.
    • Realitzar els jocs que et proposa el web Edu365

 

  • Col.laborar en les tasques de la llar
    • Ajudar en la preparació del menjar: pelar fruita, preparar amanides, prepararel berenar…
    • Endreçar l’habitació
    • Parar taula i recollir-la
    • Plegar i classificar la roba…

 

Orientacions per als centres educatius sobre activitats per als alumnes a causa del tancament pel coronavirus

(Departament d’Educació – març 2020)