Cultura Digital. Aprenem junts amb Lego

EL PROJECTE APRENEM JUNTS LEGO

El projecte Aprenem junt Lego es basa en el Junior First Lego, en el qual l’escola ha participat des de fa deu anys. En l’actualitat, és un projecte que portem a terme al nostre centre educatiu, a 4t de primària i està desvinculat del concurs oficial.

Aquest projecte té una durada d’un trimestre i el desenvolupem dins de la metodologia de l’enfocament del treball per projectes:

– treball cooperatiu.

– aprenentatge per descoberta.

– compartició d’aprenentatges

– Producte final

1. El repte.

Per a començar, es proposa un repte a treballar. Aquest repte serà el motiu de descoberta de l’alumnat.

Fem 4 o 5 equips dins el grup classe.

1. Fase d’investigació.

Cada grup investiga sobre el tema proposat. És important posar en comú els coneixements previs i acordar què volem aprendre. A partir d’aquí, cada grup es fa les seves preguntes necessàries per poder obtenir informació. Cada alumne és responsable de cercar informació, imatges, recursos… que a les següents sessions haurà de compartir amb els seus companys de grup i resta de la classe.

1. Fase de creació i producte final

Aquesta fase té dos apartats: la maqueta i el mural.

Amb la maqueta, cada grup s’ha de posar d’acord per crear un disseny amb peces lego sobre l’aspecte o tema triat per resoldre el repte. És necessari que les idees que han extret a la fase d’investigació les puguin traspassar a aquesta maqueta després de concretar una planificació i un disseny. En tot moment, el grup interactua amb si mateix, però també amb els altres grups i amb els docents, els quals van intervenint, si és necessari, formulant o reconduint les preguntes. En aquest apartat també iniciem l’alumnat en la robòtica amb els lego Wedo. Entren en el món de la programació i de la robòtica d’una forma senzilla i on l’alumnat pot compartir les estratègies que van aprenent.

Pel que fa al mural, és important perquè en aquest es pot reflectir tot el procés del treball que s’està fent amb la informació obtinguda, els acords presos i les imatges del tema investigat i del procés de tot el treball. Per tant, treballem el llenguatge visual, plàstic i escrit, així com el digital.

1. Fase d’exposició

Un cop cada grup ha preparat els seus treballs d’investigació amb la maqueta i el mural pertinent, és hora de compartir-ho amb altres grups i altres escoles. Per a fer-ho, cada grup prepara la seva exposició oral fent-se un guió que els ajudi a organitzar-se. És important preparar-se per a una exposició en públic, sigui en una aula o en un auditori: fórmules de cortesia, projecció de la veu, expressió gestual, vocalització correcta, estructuració del missatge… tots aquests aspectes són importants a l’hora de posar en pràctica la comunicació oral. És necessari estructurar i planificar l’exposició, així com practicar-la i preparar-la. En aquesta part també són molt important les preguntes i dubtes que surten als receptors de l’exposició, el que fa que calgui pensar bé les respostes sense precipitar-se. Compartir les idees i els dubtes ens fa aprendre a tots.