COM APRENEM MATEMÀTIQUES A I5?

Els infants d’ I5 de la nostra escola s’endinsen dins del món de les matemàtiques de manera diària, i és que les matemàtiques són presents en moltes de les situacions quotidianes. Quan els infants fan una filera, quan endrecen i classifiquen material dins l’aula, quan s’enumeren i veuen qui ha vingut a l’escola o enumeren les diferents tasques que es faran al llarg del dia, quan fan diferents tipus de llistat, quan ocupen l’espai per fer la filera, etc. En tots aquests moments apliquen la lògica matemàtica.

Des de l’escola, creem situacions que fomenten la capacitat de raonament dels petits i petites i els conceptes matemàtics que es treballen sempre parteixen de situacions que es troben en la seva quotidianitat, això els ajuda a adquirir confiança i seguretat i a comprendre l’organització del món on viuen.
Treballem sempre de manera vivencial i manipulativa, experimentant amb objectes diversos. Aquests materials tenen característiques sensorials que permeten comptar, classificar, ordenar, aparellar, seriar… Aquestes accions ajuden als infants a plantejar-se nous reptes, a provocar noves respostes, a elaborar hipòtesis i a trobar estratègies de resolució.

El material sensorial ajuda a generar i facilitar la comprensió dels aprenentatges i afavoreix la creativitat i experimentació. Les matemàtiques manipulatives redueixen l’abstracció i faciliten la comprensió dels aprenentatges abstractes i simbòlics. El rol de l’adult és el de provocar dubtes per promoure la conversa, el raonament, la comprovació…
Una de les activitats que també fem des de l’escola és treballar l’estadística del temps. Aquesta activitat té relació amb la mesura, la numeració i el càlcul. L’estadística permet recollir, classificar, representar i comptar dades. L’activitat va lligada a l’experiència d’observació de l’entorn i es treballa a partir de les dades proporcionades pels propis infants. Són continguts concrets i perceptibles. Aquesta activitat permet als infants preveure i anticipar-se a situacions, situant-se en el temps i en l’època de l’any en la qual es troben.

Quan els nens i les nenes troben relació entre la seva realitat i els conceptes matemàtics que es treballen a l’aula, l’aprenentatge és molt més significatiu, autèntic, profund i ric. Els infants poden entendre i trobar sentit a allò que estan fent.

És important dir que aquesta manera de treballar possibilita que cada infant avanci al seu propi ritme, i per tant es respecten els diferents ritmes maduratius que hi ha a l’aula. Aquí us deixem un recull de fotos de cada grup-classe per a què veieu com fan matemàtiques les vostres nenes i nens.

BOSC I5-A

SOMNIS I5-B