L’ANGLÈS A L’EDUCACIÓ INFANTIL

És innegable la importància d’aquesta llengua arreu del món i la força que ha adquirit la seva inclusió dins de les aules. Es pot afirmar que l’anglès s’ha consolidat com a primera llengua estrangera a Europa.
L’objectiu d’aprenentatge d’una llengua estrangera en infants fins als 6 anys no ha de ser que aquests aconsegueixin una perfecta gramàtica i pronúncia, sinó que entrin en contacte amb la nova llengua. D’altra banda, no es pot oblidar que allò que marca l’aprenentatge d’una llengua estrangera és el nivell d’exposició que es té: si només se sent dins de l’aula, si se sent a la televisió, si s’usa a casa, etc.
A l’escola Els Llorers, iniciem l’anglès amb els infants d’I4 i ho fem tenint en compte les cançons, els jocs i els contes ja que esdevenen els pilars fonamental de qualsevol infant, més encara en l’etapa d’infantil i amb més motiu en l’aprenentatge d’una llengua estrangera.

Per què cantar?
Moltes cançons poden ajudar a desenvolupar memòria i concentració, així com la coordinació física, per exemple quan es fan accions per a una cançó (Total Phisical Response). Les cançons poden ser un punt de partida meravellós i poden encaixar bé amb temes, habilitats, idiomes i treballs transversals. No podem oblidar, però, la importància d’ensenyar una cançó d’una manera amable als infants i a poc a poc.
Amb tot això, les cançons, les rimes, els embarbussaments que acostumen a ser repetitives i amb ritme formen part ràpidament de l’imaginari dels infants i es converteixen en un element familiar i d’unió.

Per què jugar?
El joc és una activitat universal i fonamental dels infants. Ocorre de manera innata, lliure i afavoreix el desenvolupament de les seues capacitats motrius, cognitives, afectives i socials. Motivar un aprenentatge amb l’experimentació i l’exploració del mateix cos ajudarà a construir millor els aprenentatges. A més de ser un factor important en el canvi biològic del cervell, les activitats de joc i moviment poden ser un dels millors agents d’aprenentatge complementant l’educació dels infants. Els jocs fomenten l’aprenentatge actiu mitjançant l’exploració, el pensament crític i la solució de problemes.
Amb tot això, un dels mètodes per excel·lència que combina joc, ritme i moviment és el Total Physical Response (TPR). El TPR ofereix infinites possibilitats i és fàcil de contextualitzar en un joc.

Per què explicar contes?
Si hi ha un lligam entre aquests tres pilars bàsics de jugar, cantar i explicar és l’emoció. Cap aprenentatge podrà perdurar en el temps si no ha activat els nostres centres emocionals. En canvi, tota la informació que ha activat les nostres emocions quedarà gravada de manera duradora. Podem afirmar aleshores que sense emoció no hi ha aprenentatge. I què pot haver-hi més emocionant que una història?
Els infants tenen una predilecció innata per les històries que tenen la capacitat de transportar-los a llocs màgics i escenaris meravellosos i llunyans. La manera en què narrem els contes ha de generar interés, respecte i estima per la llengua i la cultura, i ajudar a millorar la comprensió i la comunicació.

Per anar acabant i ja a mode de conclusió, l’aprenentatge d’una llengua estrangera pot semblar molt complex, des del punt de vista dels adults, però per als infants pot resultar un procés molt natural. L’objectiu principal que no hem de perdre de vista en l’etapa de l’educació infantil és desenvolupar l’interés i el respecte per la llengua estrangera en els infants. Els primers contactes amb una nova llengua han de servir per a apreciar i entendre el món multicultural i obert en què vivim i comprendre el valor de les llengües com a instrument de comunicació. Com a mestres hem de posar el nostre accent en fer que les propostes generin aprenentatges significatius i lligats a l’emoció, donant-li a la llengua la importància que té per poder centrar-nos en la qualitat de les experiències que puguin viure els infants.