COM TREBALLEM A L’EDUCACIÓ INFANTIL?

 

Utilitzem una metodologia activa, globalitzadora i vivencial. Dins la nostra escola l’Educació Infantil té una gran rellevància, doncs l’enfoquem com la base per la formació de la persona i dels seus futurs aprenentatges. Segons l’especialista en Neuroeducació, la Psicòloga Carme Trinidad: “Tot el que passa al voltant d’un infant, incideix en les connexions neuronals que es van construint, no pot no aprendre, està preparat per fer-ho. L’aprenentatge es dona quan es produeix un canvi: es connecta el que tenim amb la nova informació que l’infant rep a través dels sentits. Cada persona elabora xarxes neuronals diferents, úniques, irrepetibles i dinàmiques”. És per aquest motiu que partim de les etapes psicoevolutives de cadascun dels nostres infants i dels seus aprenentatges anteriors. 

Sabem que, dels 3 als 6 anys, es troben en una etapa preoperacional (Piaget) així és que les propostes que oferim són globalitzadores i tenen una mirada  motivadora, lúdica, significativa i plena d’afectivitat. Posem, doncs, èmfasi en el joc i l’experimentació i en la descoberta dels sentits com el focus principals d’informació, per tal que els nostres infants vagin elaborant dins del seu cervell les connexions neuronals adequades (a l’edat de 6 anys és quan una persona arriba a la seva màxima densitat de connexions neuronals). Aprofitem aquesta qualitat per oferir-los un entorn afavoridor per a la creació de nous aprenentatges i la seva consolidació, tot creant un vincle especial, sa i saludable amb els mestres i adults que formem l’Equip de l’Escola. Sabem que també aquesta consolidació dels seus propis aprenentatges estarà lligada íntimament amb la repetició d’accions, situacions, propostes i reptes que als infants els produeixen  satisfacció i plaer. Els mestres ens ocupem que això sigui possible, guiant el procés d’aprenentatge de cada nen i cada nena, donant-los la seguretat, la col·laboració, el suport i l’afectivitat que necessiten en cada moment. Creem un vincle emocional positiu amb els nostres infants. 

Els proposem situacions d’exploració activa del món que els envolta. Organitzem l’activitat diària de tal manera que s’afavoreix aquesta descoberta. Els oferim la realització de propostes d’activitats i experiències, connectant sempre, amb les seves necessitats, interessos, motivacions i el desenvolupament de les seves intel·ligències múltiples i la seva creativitat. Dins l’aula tenim els espais de llengua, de matemàtiques, de psicomotricitat fina, d’art, de construccions, de joc simbòlic, de la calma i de l’assemblea. Creem i treballem situacions d’aprenentatges o escenaris com les capses dels contes, fem  i resolem reptes. Fem ambients de lliure elecció, treballem la música i l’art, i com no, la psicomotricitat. Fem el Projecte de l’Escolta’m i un espai dedicat a l’escolta viva en petit grup amb el tutor. 

 

 

Un espai molt especial i important, en la nostra manera de fer, és l’Assemblea (Freinet) on ens trobem tots i totes per desenvolupar la competència social, emocional, lingüística i, sobretot, és el lloc on els nostres infants participen activament explicant les seves vivències, inquietuds, interessos i escoltant els dels altres. És un lloc de convivència i trobada, que ens ajuda a crear els vincles socials i emocionals del grup.

Núria López i Pascual
Mestra d’Educació Infantil de l’Escola Els Llorers des del 2002

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>