AMBIENTS DE LLIURE ELECCIÓ A INFANTIL

Avui, l’equip de mestres d’infantil, us volem convidar a fer un passejada virtual interactiva pels diferents ambients de tarda. Esperem que gaudiu del viatge tal i com o fem nosaltres cada dia acompanyant els vostres fills/es.

Aquest curs hem pogut reprendre els ambients internivells a Infantil. Després de dos anys d’excepcionalitat per les mesures pandèmiques tot l’equip docent teniem moltes ganes de tornar a viure l’experiència i ho hem fet amb algunes novetats:

– Lliure tria, apostant perquè els infants puguin gaudir amb serenitat d’aquestes estones amb temps per trobar el seu lloc dins l’ambient, poder descobrir relaxadament les diferents propostes i compartir moments plaents amb els companys/es.
– 9 possibilitats diferents d’elecció, pensant així en aconseguir una ràtio d’alumnes-mestra més petita a fi de poder atendre les necessitats i inquietuds de cada infant de manera més individualitzada, així com oferir propostes ben diversificades on poder desplegar totes les seves capacitats.

Atelier, Científic, Construmons, Dits fins, Enigmàtic, Expressart, Faràndula, Lluminària i Parauleja… Ambients que permeten promoure diferents sabers, coneixements i actituds així com tenir en el centre de mira els quatre eixos de desenvolupament i aprenentatge que estableix el nou currículum. Cada un dels ambients es converteix en un escenari d’aprenentatge on, a través del joc, l’infant es veu immers en un conjunt de propostes i reptes contextualitzats en una temàtica (el món de les ciències, dels nombres, de l’art, de les construccions…) o pensades per desenvolupar certes habilitats (ser capaç de comunicar-se a través del llenguatge oral, expressar amb el propi cos, perdre la por a la foscor, etc.)

A començament de curs, passades les primeres setmanes d’adaptació dels més petits de l’escola, vàrem fer una roda de presentació. Doncs era important que tots els infants prèviament poguessin conèixer quin estil de propostes trobarien a cada ambient i també amb quin mestre/a i a quina aula haurien d’anar, familiaritzant-se així amb els diferents espais i adults referents amb els que tractarien. Des de finals de desembre, però, que tots els dimarts i dijous els infants poden triar lliurement on volen anar. Una dinàmica que els tres nivells d’infantil ha acollit amb molt d’entusiasme i saber fer.

Els dies d’ambients de tarda a Infantil vivim l’emoció d’aquesta activitat des de primera hora del matí quan els infants en arribar a l’escola pregunten amb il·lusió al seu tutor/a: -Avui toca ambients oi? O els sentim comentar amb els amics/gues: -Jo avui aniré a …, tu on voldràs anar? Alguns ja tenen molt clara la seva tria, altres ho van pensant al llarg del matí.

Arriba l’hora de la tria… Màxima atenció i eufòria per aquest moment en el que tots els alumnes reunits en assemblea amb el seu grup-classe es van aixecant per expressar la seva decisió i agafar la medalla corresponent.

I per fi comencem la tarda! 15h tothom vesteix la medalla… Cap aquí, cap allà, un infant d’I5 que ajuda a un d’I3 a arribar a l’espai corresponent, algunes mestres que passen a buscar infants classe per classe… A les 15.10h ja estem tots a punt a l’ambient on hem decidit passar la tarda disposats a fer noves descobertes.

En arribar a l’ambient hi troben 4-5 propostes simultànies per les que poden circular lliurement. Estan acostumats a aquesta organització, similar als espais d’aprenentatge del matí però les propostes són ben diferents i capten molt la seva atenció. Cada quatre setmanes, aproximadament després de vuits sessions, es canvien les propostes o s’afegeix- alguna novetat. Els infants doncs ja saben que a vegades podran repetir una activitat que els hi agradat molt i d’altres que en descobriran de noves, cada dia és una sorpresa!

A les 16,05h sortim de l’ambient i tornem a la nostra classe. És el moment d’explicar i expressar tot allò que vulguem als companys i companyes de grup: -Jo he anat a lluminària! -Mira he fet això! – Heu d’anar a l’ambient … hi ha una proposta nova xulíssima!!!

Ja ho veieu els infants n’estan gaudint molt i nosaltres per suposat, també. És gratificant veure com acullen amb tant d’interès tot el que els hi proposem, com han anat guanyat seguretat en la presa de decisions, i observar els vincles que s’han anat forjant entre tot l’equip d’infantil, mestres i infants.