Afrontar la mort i el dol amb nens i nenes no és fàcil tot i ser inevitable.
A l’escola en volem parlar respectant els sentiments de cadascú, amb la finalitat de poder acompanyar i ajudar als nens i nenes en moments difícils.
És probable que en algun moment us parlin i us preguntin com també és possible que hi hagi nens i nenes que evitin de parlar-vos-en.
Cal respectar el procés de cada infant i la manera com afronta la situació, sempre tenint en compte els valors i les creences de cadascú intentant adequar les explicacions que els puguem donar.
En podeu parlar amb tranquil·litat a l’aula, contestant amb sinceritat sense fer evitació ni tampoc forçant a parlar-ne.
És important parlar-ho de forma clara i senzilla i amb vocabulari apropiat a l’edat.
És important també compartir els sentiments que ens genera la mort i el dol, o parlar d’alguna mort que haguem tingut propera perquè puguin entendre-ho millor.
Hem de tenir en compte que els infants tenen creences que a vegades no s’ajusten a la realitat:
- La mort és temporal i reversible.
- Creuen que la persona pot seguir viva.
- No creuen que la mort sigui universal. Pensen que la seva família i ells mateixos/es no es moriran mai.
- Interpreten de forma literal qualsevol explicació que fem sobre la mort, és a dir, que si els diem que algú ha anat al cel, preguntaran com hi poden anar ells/elles també.
A dins de les carpetes que hi ha a cada aula podem trobar uns cors de paper perquè els nens i nenes els decorin, els retallin i els pengin al Racó dels records situat a davant l’ascensor de la planta baixa.
Podran anar a passar una estona per a recordar el seu ésser estimat, animal de companyia que ha mort o alguna cosa significativa que hagin perdut.
També, si ho creieu convenient, podeu utilitzar els llibres que hi ha al Racó dels records:
| TÍTOL | AUTOR/S/ES | OBSERVACIONS |
| No es fácil, pequeña ardilla! | Elisa Ramón Bofarull | Més de 3 anys |
| Per què no vivim per sempre? | Katie Daynes, Ed. Usborne | A partir de 4 anys |
| Siempre | Ana Galán | De 3 a 5 anys |
| Mi abuelo es una estrella | Sacha Azcona | De 3 a 5 anys |
| Para siempre | Camino García | De 3 a 6 anys |
| Així és la vida | Ana-Luisa Ramírez Giménez | De 3 a 7 anys |
| Cuerpo de nube | Ana Eulate | De 4 a 8 anys |
| Un pellizco en la barriga | Almudena Serra González | A partir de 5 anys |
| La Carla ara és la nostra estrella | Pagès editors | A partir de 5 anys |
| El Buit | Anna Llenas | Més de 5 anys |
| L’illa de l’avi | Benji Davies | Més de 5 anys |
| El cor i la botella | Oliver Jeffers | De 5 a 6 anys |
| Como es posible??! | Peter Schössow | De 6 a 8 anys |
| El vaixell de l’avi | Michael Catchpool | Més de 6 anys |
| La gota d’aigua | Inés Castel-Branco, Ed. Akiara Books | A partir de 7 anys |
Per a qualsevol dubte que tingueu, restem a la vostra disposició per ajudar-vos en allò que us calgui.
Coordinadora COCOBE


